Laddfiasko: "Publik laddning får inte vara så här dålig!"

Tänk dig att du åker till en obemannad bensinmack för att tanka. Men vid pumpen finns det ingen kortterminal och ingen förklaring eller några som helst instruktioner för hur man betalar. En vanlig bilist skulle aldrig acceptera det. Varför ska då elbilister behöva göra det?

Laddfiasko: "Publik laddning får inte vara så här dålig!"

Artikeln har uppdaterats

När testlaget skulle stödladda i samband med ett lunchstopp i Uppsala för ett par veckor sedan råkade vi nämligen ut för just ett sådant laddfiasko.

Enligt sajten Uppladdning.nu skulle finnas publika stolpar vid en restaurang i en företagspark. Majoriteten av laddplatserna krävde P-tillstånd, men det fanns även några på besöksparkeringen. Vi ställde oss där. Det skulle dock visa sig omöjligt att få någon ström.

Laddstolparna från operatören Eways talade inte om hur man skulle betala för eller starta laddningen. Det var uppenbarligen inte gratis då den inte startade efter att vi kopplat in bilen. Vi letade efter information vid P-skyltarna och P-automaten.

Att betala för själva parkeringen var däremot inga problem och det fanns flera valmöjligheter, med kort eller med ett par olika mobilappar. Men ingenstans fanns några som helst uppgifter om hur man kunde betala för eller starta laddningen.

Vi surfade in på Eways hemsida och möttes av en rubrik som sa "Vi gör det lätt att köra elbil!". Jojo, om det ändå hade varit så väl. Deras publika stolpar skulle tydligen ha ett antal betalningsalternativ – med deras eget kort, via Swish eller appen Easypark.

Eftersom Eways inte har någon karta över sina publika laddstolpar på hemsidan letade vi ännu en gång på parkeringsplatsen, nu med en idé om vad vi skulle titta efter, men utan framgång återigen. Laddstolpen fanns heller inte med i Easyparks app.

Efter 10–15 frustrerande minuter gav vi upp och åt lunch utan att ladda samtidigt. 

Eways skriver om sig själva att man vill göra det lättare att köra elbil än att köra fossil bil. Det låter som en bra målsättning, men man har uppenbarligen en bra bit kvar dit. För så här svårt får det inte vara att ladda på en publik stolpe. 

Uppdatering: Eways säger i en kommentar till Recharge att laddstoplen i fråga är öronmärkt för personer som jobbar i området, och som också har laddbricka till den stolpen. Man ligger på för att tydligare skyltning ska komma upp.

Vid tangentbordet,
John Eriksson

Det är för dåligt!
Ja
144
7
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.