Volkswagen ID.4 GTX har mycket gemensamt med Audi Q4 50 e-tron. De använder samma bottenplatta och elmotorer som ger 299 hästkrafter, men ID.4 GTX blir några centimeter längre.
En annan likhet med Audi Q4 e-tron är att ID.4 även kommer som coupésuv. Det sker under namnet Volkswagen ID.5 och med suffixet GTX för den fyrhjulsdrivna versionen.
ID.4 GTX spinner vidare på Volkswagens GT-tradition som började med Golf GTI i slutet av 1970-talet. I likhet med GTI och GTD är rött signaturfärg för GTX-bilarna.
Om vi jämför med senaste versionen av Golf GTI hittar vi även i ID.4 GTX små diamantformade dimljus i den nedre delen av fronten. Även baktill särskiljer sig GTX med en annorlunda ljussignatur än de bakhjulsdrivna ID.4-versionerna – bromsljusen på GTX är X-formade.
Det finns också GTX-skyltar lite här och där på bilen. Givetvis ingår sportstolar med GTX-logga, men tyvärr inte med samma snygga rutmönster som GTI har.
Den som vill öka på sportigheten kan köpa ett sportpaket som sänker bilen 15 mm.
De två elmotorerna ger tillsammans 299 hästkrafter, vilket räcker till för att slunga iväg bilen från 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Det kan jämföras med 5,2 sekunder för konkurrenten Hyundai Ioniq 5.
Räckvidden är upp till 480 km och dragvikten är 1.200 kg.
Det svenska priset är 565.900 kronor inklusive moms. Bilen har dessutom rätt till klimatbonus på 70.000 kronor.