I september börjar de svenska leveranserna av Tesla Model Y, men redan från den 23 augusti visas bilen upp i Teslas butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Bilen är inte billig – priserna börjar på 729.080 kronor för fyrhjulsdrivna Long Range, men då får man också en av de rymligaste elbilarna på marknaden. Model Y lastar drygt 2.100 liter. Det går också att beställa en Performance-version som gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Senare kommer troligen en billigare tvåhjulsdriven version med mindre batteri.
Räckvidden anges till 507 km enligt WLTP-körcykeln för Long Range-modellen. Det kan jämföras med 614 km för motsvarande Model 3. De båda bilarna är till 75 procent lika, men Model Y är något större och har halvkombi-baklucka.
Bakom ratten är skillnaden liten. Man sitter något högre i Model Y och backspeglarna är annorlunda. De stora skillnaderna finns baktill och där excellerar Y som en riktig storlastare. Lastutrymmet är stort, högt och praktiskt lådformat. Under lastgolvet finns rejält med utrymme.
Baksätet är uppdelat i tre sektioner som kan var för sig. Det går alltså att sitta fyra i bilen och ändå lasta skidor inne i kupén. Framöver kommer en sjusitsig version där de bakersta platserna är främst tänkta för barn.
I baksätet är det gott om plats för för benen och sitthöjden är tillräckligt hög för att det ska vara bekvämt på långresa. Takhöjden är också rejält tilltagen. I taket finns ett stort glasfönster utan mittbalk.
Infotainmentsystemet med sin 15 tumsskärm är samma som i Model 3, men några nya spel och en styrning av en yttre högtalare har adderats.
Dragkrok finns för eftermontering och kostar 14.000 kronor. Den maximala dragvikten är 1.600 kilo.