Porsche Mission R – raceversion av kommande el-Cayman?

Porsche visar upp Mission R; en elracer med över ett tusen hästkrafter som kan vara en föraning om deras kommande elektriska sportbil.

Porsche Mission R – raceversion av kommande el-Cayman?

De två elmotorerna i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1.088 hk) ) i ett så kallat kval-läge. Batteriets kapacitet är 80 kWh och laddas under färd genom bromskraftsåtervinning som är anpassad efter racing.

– Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-världsmästerskapet, tar vi nu nästa steg mot elektrisk mobilitet. Konceptbilen är vår vision om helelektrisk motorsport för racingkunder, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG.

I mer än 30 år har privata team tävlat i Porsche Carrera Cup och Porsche har sålt mer än 4.400 Cup-bilar. Porsche Mission R ger en indikation om hur ett framtida entypsmästerskap med helelektriska bilar skulle kunna se ut.

Porsche Mission R accelererar från 0 – 100 km/tim på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/tim. På bana ska den eldrivna racern vara kapabel till samma varvtider som nuvarande 911 GT3 Cup.

Under race begränsas effekten till 500 kW (680 hk). Med hjälp av 900-voltsteknik kan batteriet laddas med en effekt på upp till 340 kW DC.

Yttre kameror ersätter backspeglarna och det finns även flera kameror inne i bilen för att leverera livestream-sekvenser. Bilen kan också registrera och sända biometrisk data från föraren. 

Föraren sitter väl skyddad i en monocoque-modul. Taket är gjort av kolfiber och bidrar till att skapa en skyddande bur. 

Porsche Mission R är med sina 4.326 mm något kortare än dagens 718 Cayman/Boxster, men betydligt bredare, 1.990 millimeter. Höjden är 1.190 mm.

Tillverkaren bekräftade för övrigt redan 2019 att nästa generations Cayman och Boxster blir både elbilar och hybrider. Dagens konceptbil kan med andra ord misstänkas vara en förhandstitt.

Ser fram emot Porsches el-Cayman!
Ja
76
5
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.