Nu kan du ladda hos OKQ8 – men de flesta laddhybrider är portade

När OKQ8 nu öppnar sin första laddstation av 300 laddstationer är det bara elbilister som är välkomna, med vissa undantag.

Annons
Annons

Målet för OKQ8 och Skellefteå Kraft är att bygga ett nätverk med 300 laddplatser och 800 snabbladdare senast 2026. Imorgon öppnar den första laddstationen i Örebro.

Ett annat mål är att laddningen ska gå snabbt, smidigt och till en tydlig kostnad – precis som när man tankar bensin eller diesel. Det går att betala med vanligt betalkort, laddkort från OKQ8 eller med appen ”OKQ8 Elbilsladdning”. De betalkort som stödjs i början är Visa och Mastercard. 

Elpriset flukturerar på liknande sätt som bensin- och dieselpriset. I dagsläget är det 5,99 kr/kWh.

Förutom Örebro får sju andra orter också snabbladdare på en OKQ8-station. Närmast på tur är Kungsbacka, Trelleborg och Upplands Väsby. 2022 utökas nätverket med ytterligare drygt 30 laddstationer runtom i Sverige.

Nu kan du ladda hos OKQ8 – men de flesta laddhybrider är portade
Snabbladdning i Örebro.

Varje supersnabbladdare har två laddpunkter som endast kan användas av elbilar, enligt OKQ8, då laddhybrider har en annan typ av kontakt. Av pressfotona att döma avses kontaktstandarden Combined Charging System (CCS) som visst kan användas av en del laddhybrider – exempelvis Mercedes erbjuder CCS-snabbladdning som tillval.

Laddningen sker med upp till 150 kW och QKQ8 vill kalla det ”supersnabbladdning” då många snabbladdare bara kan ge 50 kW. 

Sammarbetet med Skellefteå Kraft innebär att elen kommer från helt förnybara kraftkällor som vind- och vattenkraft och bioenergi.

– Transporter har en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle och därför satsar vi stort på en utbyggnad av supersnabbladdare på OKQ8:s stationer som gör det enkelt för konsumenterna att göra ett bättre val genom våra investeringar i 100 procent förnybar kraft, säger Sanna Lundström, affärsenhetschef e-mobilitet, Skellefteå Kraft.

Annons
Annons
Rulla till toppen