Nya bilar släppte i genomsnitt ut 89 g/km under 2021, men Volvos snitt är betydligt högre. Volvo är näst sämst bland de 20 mest sålda märkena.
Under 2021 ökade försäljningen av nya bilar i Sverige med 3,5 procent till 264.222 bilar, enligt Bil Sweden, trots stora problem med komponentbrist.
Även utsläppssiffrorna är positiva. 2020 släppte de sålda bilarna ut 111 gram koldioxid per kilometer. 2021 föll snittet med 20 procent till 89 gram, enligt statistikföretaget Vroom.
Den drastiska förbättringen beror till stor del på en allt ökande andel elbilar med nollutsläpp. Försäljningen av elbilar mer än fördubblades under 2021 (+106%). Antalet sålda laddhybrider ökade med 18 procent.
Kia sänker snabbt utsläppen
De märken vars bilar släpper ut minst koldioxid är naturligtvis renodlade elbilsmärken som Tesla och Polestar. På fjärde plats hittar vi Kia som bara släpper ut 44 gram koldioxid trots att de säljer många modeller med förbränningsmotor. 2020 var Kias snitt 68 gram.
Att MG slinker in före Kia in på en tredjeplats beror på att märket är nyetablerat på den svenska marknaden och det är elbilsmodellerna som lockar de svenska kunderna, främst MG ZS EV.
Volvo har bara lyckats en liten förbättring av sitt snittutsläpp, från 120 gram 2020 till 113 gram 2021, trots introduktionen av elbilen XC40 Recharge. Det gör att Volvo nu är näst sämst bland de 20 mest säljande märkena.
Koldioxidutsläpp 2021 – 20 största märkena
1 | Tesla | 0 g/km |
2 | Polestar | 0 g/km |
3 | MG | 8 g/km |
4 | Kia | 44 g/km |
5 | Renault | 74 g/km |
6 | Nissan | 75 g/km |
7 | BMW | 81 g/km |
8 | Mini | 82 g/km |
9 | Ford | 83 g/km |
10 | Skoda | 87 g/km |
11 | Hyundai | 89 g/km |
12 | Volkswagen | 93 g/km |
13 | Peugeot | 94 g/km |
14 | Toyota | 96 g/km |
15 | Mercedes-Benz | 97 g/km |
16 | Opel | 103 g/km |
17 | Seat | 103 g/km |
18 | Audi | 111 g/km |
19 | Volvo | 113 g/km |
20 | Citroen | 120 g/km |