Niochefen: Vi ska ha solid state-batterier och 100 mils räckvidd – i år!

Kinesiska Nio satsar inte bara hårt på batteribytarstationer. Man ska också bli först med solid state-batterier. Vi har fått en intervju med företagets vice president Hui Zhang.

Annons
Annons

När kommer Nio till Sverige? 

Hui Zhang:  ”Senare i år.”

Öppnar ni ett Niohus i Sverige? 

HZ: ”Vår plan är att ha Niohus i alla länder.”

Hur blir det med batteribytarstationer?

HZ: Batteribytarstationer är viktiga för oss, de är en klar konkurrensfördel som gör användarupplevelsen mycket bättre. Hur många vi bygger och var de kommer att ligga beror på ägarna; hur många de är, var de bor och var de främst kör. I Kina har vi byggt stationer längs fem horisontala linjer längs motorvägar för att man ska kunna ta sig från öst till väst och tvärt om. Därtill har vi tre vertikala nätverk för att knyta samman allt, samt givetvis ett antal stationer i de fyra största städerna.

2025 ska vi ha 4 000 batteribytarstationer, varav 1 000 utanför Kina. Det är stora investeringar. När vi börjar bygga stationer i Sverige kan jag inte svara på, det beror delvis på tillstånd från myndigheter och kontrakt med markägare.”

Vilken modell blir er första i Sverige?

HZ: ”Det kan jag inte svara på, men den fösta som lanseras i Tyskland är sedanen ET7. Den kommer i Kina i mars och ET5 ska börja säljas där i september.”

Hur stor andel av den europeiska marknaden tror du att kinesiska tillverkare har 2025?

HZ: ”Det är en svår fråga! Men det kommer fler kinesiska märken till Europa, som berikar marknaden vilket betyder att bilköparna har mer att välja mellan. Nio siktar på att bli en viktig spelare i premiumsegmentet.

Vår sociala app med sin digitala gemenskap mycket viktigt. Vi lyssnar på vad ägarna vill ha och de kan kommunicera med varandra. Ägarna är det viktigaste för oss! Vi har också en fond som vi kan använda och Nio ska investera 15 miljoner Euro till nationalparker runt om i världen, som kan drabbas av klimatförändringar.”

Ni har en biofunktion i er nya bil.

HZ: ”Ja i ET5 där vi kopplar samman ljud, bild och belysning i bilen, med skärmen i mitten på 11 tum. Man ska också kunna se på film med VR-glasögon.”

Får ET7 redan i år en räckvidd på 100 mil?

HZ: ”Den kinesiska versionen av ET7 ska gå 100 mil redan i år, med ett solid state-batteri på 150 kWh. Och de här batterierna ska också finnas i batteribytesstationerna. När solid state kommer till Europa har vi inte tillkännagett.

I Oslo har 95 procent av kunderna valt att prenumerera på batterier och använder batteribytesstationerna. Vi ser att det här också blir allt mer populärt i Kina.”

Det ryktas att kinesiska WeLion kommer att tillverka batterierna, som sägs vara något man kallar för semi-solid state-batterier. Om det betyder att de bara delvis har en fast elektrolyt

Nios batteritillverkare CATL påstås ha sagt att solid state-batterier i dagsläget inte är finansiellt försvarbara, därför gick Nio till WeLion. Den kinesiska staten stödjer solid state-tillverkning och underlättar regelverket för att påskynda tekniken.

Fakta: Tesla Model S-utmanaren ET7

Niochefen: Vi ska ha solid state-batterier och 100 mils räckvidd – i år!
Nios sedan ET7 påminner mycket om Tesla Model S,

Nio ET7 blir förmodligen den första bilmodellen från Nio på svensk marknad. Den visades 2021 och är 5,1 meter lång. Startpriset i Kina ligger runt 70.000 dollar. Bilen finns med tre batteripaket: 70-100-150 kWh – varav det största är ett så kallat ”semi solid state”-batteri.

Räckvidden enligt den gamla NEDC-normen (som inom EU ersatts av WLTP) är 50–100 mil. Bilen drivs av två motorer och är fyrhjulsdriven. Effekt 644 hk. Luftmotståndet är lågt, med ett cW-värde på 0,208 och bilen är bland annat utrustad med Lidarteknik.

Annons
Annons
Rulla till toppen