Antalet elbilar ökar snabbare än antalet laddpunkter, vilket ger en allt större risk att hamna i laddkö under långresan. I dag är mer än varannan ny bil laddbar.
Enligt en färsk EU-rapport byggs 60 nya publika ladduttag per vecka i Sverige. Takten måste tiofaldigas, menar EU, till en ny laddpunkt var tjugode minut.
Vid 2030 måste det finnas 6,8 miljoner laddpunkter inom unionen för att det inte ska upplevas vara ett hinder. Dagens siffra är cirka 300 000. Enligt rapporten måste EU satsa omkring 2 800 miljarder kronor på laddare, elnät och förnybar elproduktion till 2030, uppger SVT.
5G betydligt dyrare att bygga ut
Det är inte billigt att bygga ut laddnätverket, cirka 10 000 miljarder fram till år 2050. Men kostnaden är bara en sjundedel av vad utbyggnaden av 5G-nätet kostar. I båda fallen hamnar kostnaden till stor del på de konsumenter som brukar tjänsterna.
En tröst i sammanhanget är att utbyggnaden av laddinfrastrukturen är billigast i Sverige, enligt EU-rapporten. Det kan vi tacka ett redan relativt väl utbyggt elnätverk.
KOMMENTAR: ”Läget är inte så illa som det ser ut”
Magnus Fröderberg: Det finns fyra saker som gör att läget inte alls är så illa som EU-rapporten kan få en att tro.
1. Överkapacitet. Även om det gick färre bilar per laddare tidigare så rörde det sig om en brutal överkapacitet. I dag behöver du i stort sett bara vänta på laddning om du kör längs de stora vägarna under de mest trafikerade dagarna, som vid påsken.
2. De flesta laddar inte. Förr var det i huvudsak laddhybrider som såldes och ännu i dag utgör de en stor del av försäljningen av laddbara bilar. Det är yttest få laddhybrider som ens kan tanka el vid snabbladdare. Laddhybrider är främst gjorda för att laddas hemma.
3. Fler laddar hemma. Det installeras många laddboxar i svenska hem och vid arbetsplatser. Det gör att många bara behöver använda publika laddare (som har dyrare el) vid långresa.
4. Det är inte staten som bygger. Precis som med utbyggnaden av 5G-nätet är det privata aktörer som bygger. Det ger inte samma flaskhalseffekt som om staten ska göra jobbet. Men det finns en viss fördröjning. Företagen vill gärna se en ökad efterfrågan först – ett dilemma som vi upplever just nu. Snart kan vi komma att se en ketchupeffekt i laddutbyggnaden.