Renaults lite mindre skåpbil Kangoo har hängt med i tre generationer sedan 1997 som avgasbil men sedan 2012 även varit tillgänglig som elbil. Nyligen lanserades den senaste generationen som eldriven transportbil och denna vecka visas folkfraktaren upp på Paris motorsalong.
Räckvidden är ungefär en mil kortare än skåpbilens: 28,5 mil enligt WLTP-körcyklen. Den siffran nås med ett 45 kWh (netto) stort, vattenkylt batteripaket som huseras i golvet. Det kan tyckas något begränsat men Renault framhåller att räckvidden ökar till 44 mil i stadstrafik.
Lovande är att värmepump tycks bli standard, vilket minskar räckviddstappet i kylan.
Laddningen sköts av något så udda som två ombordladdare på 11 respektive 22 kW trefas AC. Den senare kallar Renault för en ”snabbladdare” som kan ladda Kangoo E-Tech Electric 5–80 procent på två och en halv timme.
Vid ”riktig” snabbladdning, det vill säga likström (DC), är siffran istället 80 kW. Då tar det 37 minuter att ladda 15–80 procent, eller 30 minuter för att kunna köra 17 mil.
Motoreffekten ligger på 90 kW (120 hk) och 245 Nm vilket kan minskas till 56 kW (75 hk) i Eco-läget som även sänker toppfarten till 110 km/h för att öka räckvidden.
Får funktion som avgasvarianterna saknar
Eldrivna Kangoo får en liten men behändig funktion som saknas på de bensin- och dieseldrivna personbilsvarianterna, nämligen ett skjutbart baksäte som gör det möjligt att offra benutrymme för mer lastutrymme – som mest 400 liter.
Sjusitsig variant på gång
Orderböckerna för Renault Kangoo E-Tech Electric ska öppnas den 17 oktober i Frankrike, med första leverans i början av 2023. Förmodligen får vi veta de svenska priserna även då.
Renault ska även lansera en längre ”L2”-karossvariant av Kangoo E-Tech Electric som får namnet Grand Kangoo. Denna ska erbjudas med en tredje stolsrad, alltså sjusits.
Batteriet kommer dock inte att vara större i Grand Kangoo, uppger en Renault-representant för Recharge. Vi kan därmed vänta oss en kortare räckviddssiffra för sjusistaren.