Experten: Så hemmaladdar du elbilen billigast och smartast

Det kan löna sig att inte bara stoppa i laddsladden när du kommer hem, både för plånbok, bil och för att skona nätet. Vi har talat med Cecilia Routledge, internationell chef för Ctek e-mobility, för att lära oss ladda optimalt.

Annons
Annons

Vad är mest ekonomiskt när man laddar hemma: 3-fas 16A eller enfas och vanligt ladduttag?

”Laddförlusterna är större i vanliga vägguttag än med en laddbox. Normalt får man räkna med 10–15 procents förluster vid vanliga uttag men de kan gå upp mot 24 procent med en Renault Zoe. Nackdelen med AC-laddning är att strömmen måste omvandlas från växelström till likström i bilen.”

Hur stora är förlusterna när man använder laddbox hemma?

”Med en laddbox på 11 kW 16A är förlusterna 6–7 procent, med exempelvis en Tesla Model 3 eller en Fiat 500e.”

Experten: Så hemmaladdar du elbilen billigast och smartast
Cecilia Routledge, Global chef för e-mobilitet på Ctek.

Hur mycket mer ström går det åt för att ladda ett kallt batteri jämfört med ett varmt batteri? 

”Ett kallt batteri kräver mer energi för att laddas, eftersom det går åt energi för att värma de kalla battericellerna. Om vi normalt sett räknar på 10–15 procent laddförluster kan dessa till att börja med vara upp till 25 procent vid väldigt kalla temperaturer.”

Är det smart att låta bilen tina upp i garaget innan man börja ladda?

”Ja. I teorin bör det också vara skonsamt för batteriet att ladda när temperaturen är optimal.”

Sparar man energi om man använder bilens förvärmning av batterierna (om bilen har den finessen)?

”Ja, dels går det snabbare att ladda vilket givetvis är bra på en långresa men förlusterna blir också mindre vid själva laddningen. En optimalt temperatur för ett elbilsbatteri är 20-22 grader Celsius.”

Ska man på vintern försöka ladda sitt batteri när man kommer hem, medan batteriet fortfarande är någotsånär varmt – om man parkerar ute?

”Ja, i teorin är det smart eftersom batterier snabbt kyls ner när det är kallt. Men det finna flera aspekter på det här. Om vi ser på den ekonomiska sidan av detta beror det på när på dygnet som bilen parkeras och vilket elhandelsavtal man har. Normalt sett (med spotprisavtal) ska man ladda mellan klockan 00 och 05, för att optimera laddpriset samt inte stressa elnätet under de mest krävande tiderna på dygnet.

Betalar man samma taxa hela dygnet kan det vara mer ekonomiskt att ladda direkt, men ur ett nätperspektiv är det sämre. Har man möjlighet att parkera bilen i ett varmgarage är det ett tips, kanske är detta ett perfekt läge att en gång för alla ta tag i den där städningen och köra in bilen i värmen?”

Ska man ha olika laddningsstrategier när det är 15 minusgrader respektive 15 plusgrader?

”Nej, inte mer än vad vi nyss förklarat. Grundtipset är att ladda med så mycket effekt som bilen kan ta emot och schemalägga sin laddning till natten.”

Spelar det någon roll när laddningen slutar på natten?

”För bilens energiförbrukning är det bra om batteriet är varmt när du ger dig ut i kylan, så det är optimalt om laddningen tar slut precis innan du ger dig av eftersom laddningen värmer batteriet. För räckviddens skull är det bra att värma kupén före avfärd, med laddsladden ansluten.”

Vilka ampere, minimum/maximum, vid kall/varm temperatur ska man ladda med om målet inte är att ladda så snabbt som möjligt? 

”6A är normalt det lägsta som en elbil kan gå ned mot för att starta laddningen, men tester som den tyska bilorganisationen ADAC har gjort visar att 16A och 3-fas är optimalt för att minimera laddförluster.”

Annons
Annons
Rulla till toppen