Forskare: Stor miljövinst med laddhybrider

VDI slår fast att laddhybrider ger nästan lika stora miljövinster som elbilar. Så här långt behöver en elbil rulla för att gå på plus.

Ingenjörsorganisationen VDI har studerat hur mycket utsläpp av koldioxid olika divlinor orsakar under sin livstid, från tillverkning till skrotning. I studien framgår hur långt man måste köra med en elbil för att den ska kompensera för de stora utsläppen vid tillverkningen – den så kallade ”ekologiska ryggsäcken”.

För att förenkla jämförelserna används bilar i kompaktklassen, som Volkswagen Golf, och bilarna antas rulla 20 000 mil fördelat under 15 år. Denna bilklass är vanligast i Europa och bilar i EU rullar i genomsnitt 18 000 mil under sin livstid.

Den antagna körsträckan på 1 333 mil per år är aningen längre än det svenska årsgenomsnittet på 1 073 mil för privatägda bilar och 1 233 mil för bilar som ägs av juridiska personer.

I den tyska studien görs beräkningarna på en tysk energimix som är innehåller mer fossila energikällor än den svenska – det finns ingen kärnkraft i Tyskland och de har betydligt mindre vattenkraft.

Volkswagen ID. 3 gör miljövinst efter 6 500 mil

Både elbilar och laddhybrider har en större ekologisk ryggsäck från tillverkningsprocessen än konventionella bilar. Med förutsättningarna ovan behöver en Volkswagen ID. 3 rulla 9 000 mil innan den är mer miljövänlig än en motsvarande bensinbil.

I Sverige, där vi har en energimixe som är 98 procent fossilfri enligt Fossilfritt Sverige, behöver bilen bara rulla 6 500 mil för att göra en miljövinst.

Laddhybriderna nästan lika bra för miljön

Det som överraskade forskarna mest var att laddhybriderna visar sig vara nästan lika miljövänliga som elbilarna. Med en tysk elmix släpper en ren elbil i kompaktklassen ut 24,2 ton koldioxid under en livstid, medan en laddhybrid släpper ut 24,8 ton. En bensinbil släpper ut 37,1 ton.

De tyska ingenjörerna påpekar att analysen förutsätter att man laddar sin laddhybrid.

Det överraskade forskarna att laddhybrider är nästan lika miljöeffektiva som elbilar när tillverkningsprocessen räknas in i totalutsläppen. Foto: Magnus Fröderberg

Förslag och synpunkter från VDI-forskarna

I studien gör ingenjörerna även en rad viktiga påpekanden:

Grön el är en förutsättning

Att bara byta till elbilar och laddhybridern räcker inte om elen är ”smutsig”. Därför behövs fortsatt utbyggnad av fossilfria energikällor som solceller och vindkraft.

Tillverkningslandet gör stor skillnad

Båda för bilarna och batterierna spelar tillverkningslandet stor roll eftersom energimixen skiljer kraftigt åt mellan olika länder. I ena änden av skalan finns Kina och i den andra befinner sig Sverige med en nästan helt fossilfri energimix.

E-bränsle ett viktigt komplement

Omställning tar tid. Ett snabbt sätt att få ner koldioxidutsläppen är att tanka e-bränslen. Forskarna på VDI menar att det saknas regelverk för att möjliggöra storskalig tillverkning och försäljning av e-bränsle.

Små elbilar för större städer

Batterier ska inte vara onödigt stora. Därför ser forskarna en vinst med en ny mindre fordonklass M0 – små bilar med små batterier anpassade för stadskörning. Sådana bilar skulle minska utsläppen utan att äventyra säkerheten.

Rulla till toppen