Ford Explorer: Ett stort rymdmonster

Premium Efter att har varit frånvarande i mer än två decennier kommer Ford Explorer nu äntligen tillbaka till den europeiska marknaden i form av en laddhybrid. Vi har såklart redan provkört den!

Ford Explorer: Ett stort rymdmonster
Siluetten med den starkt framåtlutade C-stolpen känns genast igen.

VAD ÄR NYTT? Låt oss vara ärliga, nästan ingen här i Sverige har saknat Ford Explorer trots att bilen är en otroligt viktig hörnsten i amerikanernas modellutbud, i alla fall i det egna hemlandet.

Den första versionen kom 1991 som en ersättare till Ford Bronco II och startade tillsammans med Jeep Grand Cherokee den suvboom som fortfarande håller i sig i landet där allt är en aning större.

Även om man är långt ifrån de sanslösa försäljningssiffrorna från 90-talet (uppåt 400 000 enheter årligen) säljer man fortfarande hela 250 000 exemplar varje år. Enbart i USA alltså.

Det är dock knappast någon hemlighet att Explorer aldrig har varit den bästa bilen Ford har tillverkat. Förra generation byggde till och med på den uråldriga plattformen som redan bar upp Volvo S80 vilket innebär att prestandan och interiören knappast kunde betraktas som moderna.

Den nya, sjätte generationen vill avhjälpa alla dessa tillkortakommanden med en ny nivå av komfort, flexibilitet och prestanda. Hur man gör det? I form av en helt nyutvecklad bakhjulsdriven plattform och en motor som har monterats på längden.

På våra breddgrader har man dock skippat de flesta motoralternativen och erbjuder Explorer endast med en V6 och 350 hk i kombination med en 74 kW-hybriddrivlina. Systemeffekten ligger därmed på imponerande 457 hk och 825 Nm. Det räcker gott och väl för att den 2,5 ton tunga bjässen ska kunna accelerera från stillastående till 100 km/h på sex sekunder blankt.

Den centralt placerade infotainmentskärmen (Sync3) ger föraren tillgång till nio olika körprogram, men det tar ett tag att lära sig var alla funktioner gömmer sig.

Designmässigt har man inte gjort några större avstamp från föregångaren, i alla fall inte exteriört. Det mesta av krutet har lagts där det faktiskt behövdes mest, nämligen på insidan.

Ford har självklart hoppat på dagens trend och "spikat" fast en iPad på instrumentbrädans centrum. Det känns modernt och ser faktiskt riktigt trevligt ut, men systemets reaktionstid är inte alltid den bästa och navigationssystemet envisas med att missa en del avfarter om och om igen samtidigt som vissa destinationspunkter ignoreras helt. Ford bedyrar dock att detta är ett problem från förserieproduktionen som kommer att vara åtgärdat när bilen släpps.

Som tur är finns det en rad analoga knappar och vred kvar som fungerar precis som man förväntar sig. Kanske är förarmiljön inte den vackraste man har skådat men allt är funktionellt och sobert och tilltalar säkert de flesta intressenterna.

Dessutom sitter man betydligt bättre i nykomlingens stolar, har bättre stöd på alla håll och kanter och utöver detta även bättre sikt. Kupén känns väldigt luftig och materialvalen är en solklar förbättring mot föregångaren, i alla fall i de två främre raderna.

Den tredje (elektriskt fällbara) sätesraden är å andra sidan fortfarande lika trång och tråkig. Den gör de flesta konkurrenter bättre. Bagageutrymmet när alla säten fälls har växt avsevärt, men är konstigt nog mindre än föregångarens när alla säten är uppfällda.

Bakom framstolarna får man antingen plats med ytterligare fem passagerare eller ett gigantiskt lastutrymme på hela 2 274 liter.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det är dags att ta en runda i den amerikanska midsizesuven som i Europa dock borde klassas som en jättelik familjefraktare med tanke på de gigantiska yttermåtten. De enda europeiska modellerna som ens kommer nära storleksmässigt är nämligen Audi Q7 och Volvo XC90. 

I stadstrafiken kör vi enbart på el, vilket enligt officiella källor ger oss en räckvidd på imponerande 42 km med tanke på bilens planetliknande vikt. Batterikapaciteten ligger på 13,6 kWh och batteriet ska kunna laddas på mellan 3,5 och sex timmar, beroende på laddningsmöjlighet. 

Det första man slås av är hur tyst bilen rör sig över stadens gator. Drivlinan ger självklart knappt något ljud ifrån sig men också vind- och däckbruset har filtrerats bort effektivt. Detsamma gäller även när vi lämnar stan till förmån för slingrande landsvägar.

Här märks det tydligt hur mycket bättre bilen har blivit jämfört med modellen den ersätter: styrningen återkopplar bättre, accelerationen och bromsarna är betydligt vassare än förr och även föregångarens karosskrängningar har åtgärdats, åtminstone delvis. Piskar man fram nya Explorer genom kurvorna viker den sig såklart fortfarande, vilket dock först och främst beror på vikten. 

Ford anger förbrukningen till smått otroliga 2,9 liter/100 km, men endast en ytterst disciplinerad förare har chansen att ens komma i närheten av dessa uppgifter.

Elmotorn på 74 kW matas av ett 13,6 kWh-batteri som ger en räckvidd på 42 km. Laddningen tar mellan 3,5 och sex timmar.

Lockelsen av att gasa med den tre liter stora sexcylindern är nämligen helt enkelt för svår att kunna motstå. Inte bara för att bilen sprintar på sex ynka sekunder till hundra, toppfarten anges dessutom till 230 km/h. Trots bilens fyrhjulsdrift (ja, hybriden driver på samtliga hjul fast arkitekturen är bakhjulsdriven tack vare elmotorn) har Explorer problem med att inte spinna hej vilt med hjulen när högerpedalen pressas i mattan.

Utanför det asfalterade vägnätet vet Explorer dock hur man glänser. Det spelar ingen större roll om färden går över leriga skogsstigar, genom (mindre) vattenhål eller på steniga vägar: den stora amerikanen lyckas alltid ta sig fram, inte minst tack vare de nio förinstallerade körprogrammen.

NÖRDFAKTA. Vi har redan konstaterat att nya Ford Explorer tänker ta sig an de stora suvarna från Audi, Mercedes och Volvo vilket inte minst återspeglas i bjässens pris.

Är man sugen på det amerikanska alternativet får man punga ut med åtminstone 820 900 kronor för ST-utförandet. Ett rejält pris för bilen, men Explorer säljs endast fullutrustad i Europa vilket innebär att man trots det höga inköpspriset får bra valuta för sina slantar.

Medan konkurrenterna gärna tar hutlöst betalt för även den minsta pinal kan man här njuta av omfattande säkerhets- och komforthöjande assistanssystem, klimatiserade massagestolar, B&O-ljudsystem och ett panoramaglastak utan att betala ett enda öre mer. Det enda man över huvud taget kan välja till är tjusigare karosskulörer och en dragkrok.

BORDE JAG KÖPA EN? Nya Ford Explorer är nästan som en all-inclusive charterresa med flygstolar i första klass. Här får du allt ditt hjärta begär till ett absolut konkurrenskraftigt pris.

Visst, materialvalen och byggkvaliteten kan kanske inte konkurrera med tyskarnas fullt ut, men man slipper åtminstone lägga 1,2 miljoner på sitt fullutrustade vrålåk. Alltid något. Hybriddrivlinan håller visserligen inte heller samma nivå som konkurrenternas utan känns en aning krystad.

Förbrukningen är inte riktigt lika låg som Ford anger och dessutom präglas färden av en växellåda som förgäves letar efter växlar och ett aningen högt motorljud. Men som alltid gäller att man får vad man betalar för. Ett intressant alternativ i storfamiljs-suv-djungeln är den absolut.