Prov: Citroën Ami – franskt Lego

Premium Ja, just så här skulle framtidens stadstransport kunna se ut. Självklart elektrisk och dessutom i smart Legodesign. Vi har tittat närmare på den udda fågeln Citroën Ami.

Prov: Citroën Ami – franskt Lego
Identisk front och akter, sidorutor som på en 2CV och färgglada hjulsidor. Ami är en karamell!

VAD ÄR NYTT? Citroëns framtida stadstransportlösning är egentligen inte så himla framtida. I Frankrike finns modellen nämligen redan på marknaden och har skickats till fler än tusen kunder. Skickats? Ja, Ami skickas med Posten. Du beställer antingen via nätet eller i ditt närmaste köpcentrum. 

Designen kan nog endast beskrivas som en säregen hyllning till 8-bitsgenerationen, men den kubistiska formen har sin anledning. Dörrarna öppnas åt motsatt håll vilket gör bilen något Rolls-Royceaktig, men det hela grundar sig naturligtvis i kostnadseffektivitet. Det är nämligen inte bara fronten och bakdelen som är identiska plastpaneler utan även dörrarna. Sammanlagt består Ami av mindre än 250 delar och den bygger på samma plattform som Opel Corsa. 

Jag glider ned i förarsätet och omges av ett trist och kargt landskap i mörk hårdplast. Inredningen är minimalistisk och innehåller endast det absolut nödvändigaste i form av två säten och en ratt. Framför denna förser en simpel men informativ skärm föraren med matnyttig information om hastighet och batterinivå.

Känns interiören alltför tråkig kan man uppdatera den med lite färggladare plast, en portabel blåtandsbox och mobilhållare. Däremot saknas självklara detaljer som solskydd, sminkspeglar och klimatanläggning. Är man i behov av frisk luft får man använda det gamla knepet från Citroën 2CV: öppna fönstret. 

Stolarna är minst sagt fasta, med en design liknande racingstolars med motsvarande mycket (läs lite) stoppning. Något bagageutrymme finns inte i Ami och man får nöja sig med ett mindre stuvutrymme på 63 liter framför passagerarstolen.

Grå hårdplast på insidan. Det kan dock avhjälpas med färggranna interiörlister, blåtandsbox och panoramatak.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vi tar en liten sväng genom hipstermetropolen Berlin. Nyckeln i låset, vrid och tryck på D för Drive. Oj, det här gick fortare än man trodde. Elmotorns omedelbara vridmomentkick är påtaglig även om effektuttaget endast ligger på ynka åtta hästar. Ami väger dock bara 471 kg med sitt batteri på 5,5 kWh och har en toppfart på 45 km/h som uppnås efter tio sekunder. 

Man är alltså tack och lov ingen förhatlig bromskloss på gatorna. Dessutom bromsar man sällan utan kör för det mesta med endast en pedal tack vare stark rekupering. Räckvidden anges till 75 km och batteriet laddas på endast tre timmar via ett vanligt vägguttag.

Att köra Citroën Ami är dessvärre inte så lugnande. Ljudnivån är skrämmande hög med ett ljudligt vinande från elmotorn. Inte heller fjädringen är någon höjdare, men å andra sidan erbjuder bilen en trevlig rymdkänsla i kupén och har utmärkt runtomsikt tack vare de rakt stående rutorna och panoramataket. Och den elektriska plastdvärgen kan vända på en femöring: vändcirkeln är blott 7,2 meter. 

NÖRDFAKTA. Det eldrivna Legoplagiatet får framföras på allmän väg med endast ett AM-körkort. Karosspanelerna ska vara repskyddade eftersom de inte är lackade utan färgade. Nackdelen med reptåligheten är att Ami endast finns i en (duvblå) karosskulör. Känns det inte originellt nog erbjuder Citroën färgglada klistermärken och hjulsidor. 

BORDE JAG KÖPA EN? Citroën Ami riktar sig i första hand mot storstadskunder som är trötta på kollektiva färdmedel. Fartresurserna är absolut tillräckliga och utrymmena bättre än på tunnelbanan. Att priset dessutom börjar på låga 7 000 euro (i Frankrike) gör ju knappast saken sämre. Ami är bara 2,41 meter lång vilket innebär att man hade kunnat parkera bilen på tvären på många platser. Rent teoretiskt alltså.