VW Arteon Shooting Brake eHybrid – baken är huvudsaken

Premium Volkswagen Passat kombi är vår tids sossecontainer, en förnuftig lådformad bil för medelsvensson. Det faller inte alla i smaken och därför finns ett elegantare alternativ: Arteon Shooting Brake.

VW Arteon Shooting Brake eHybrid – baken är huvudsaken
VW Arteon Shooting Brake är en snygg kombi som väcker en hel del uppmärksamhet.

Norden och Tyskland är några av de få områden i världen där det fortfarande säljs många kombibilar. Kärt barn har många namn, till exempel herrgårdsvagn och stationsvagn. Volkswagen kallar Passat kombi för Sportscombi men Arteon kombi för Shooting Brake. Det är en markering att Passat är mer praktisk än Arteon.

Beteckningen Shooting Brake härstammar från 1890-talet då det gjordes hästdragna vagnar anpassade för nöjesjakt med en lucka för vapnen baktill. Sedan dess har exklusiva bilmärken som Rolls-Royce och Aston Martin använt beteckingen.

VAD ÄR NYTT? Volkswagen Arteon har funnits i några år och är en efterträdare till Passat CC, enkelt uttryckt en kombicoupéversion av Passat med fem centimeter längre axelavstånd. 

I samband med en ansiktslyftning av Arteon tog Volkswagen fram en kombikaross, Shooting Brake, och lånade laddhybriddrivlinan på 218 hästar från Passat GTE. Fast Arteon laddhybrid får inte heta GTE utan eHybrid. Men det finns i alla fall en GTE-knapp i bilen som släpper loss all kraft från de båda motorerna.

Laddluckan sitter i fronten och kan frysa igen på vintern.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Arteon eHybrid Shooting Brake är en större bil än Passat Sportscombi trots att den lastar mindre. Arteon är drygt nio centimeter längre. Det ger bättre benutrymme i baksätet, men gör också modellen lite tyngre. 

När man trycker på känns det faktiskt, vilket rimmar dåligt med Arteons sportigare look. Det går inte att säga att Arteon eHybrid är slö, för det är den inte, men man förväntar sig mer. 

Varför har inte Volkswagen stoppat in 245-hästars-varianten av samma drivlina, som sitter i Golf GTE? Eller erbjudit en starkare variant med tvåliters laddhybridmotorn från Audi med 357 hästar?

Elmotorn i sig är starkare än hos många andra laddhybrider, 115 hk, vilket gör att Shooting Brake går bra att köra som ren elbil. Vi kom exakt 50 km på en ladding.

Arteon bjuder på ramlösa fönster som adderar till den sportiga looken, men bakom ratten är känslan väldigt mycket Passat. Volkswagen har lagt in en klädd intrumentbräda och inslag av metall för att höja kvalitetsintrycket, men det är inte tillräckligt för att skapa en ombonad premiumkänsla.

Förarmiljön känns 99 procent Passat – strikt och ändamålsenlig. Det är lite synd, Volkswagen hade väl åtmintone kunnat göra något åt den plastiga mittkonsolen så att känslan hade blivit mer ombonad och premium.

Provbilen är extrautrustad med en större skärm i mittkonsolen. Storleken är välkommen, men tyvärr har ratten för volymkontroll försvunnit. Någon dag kanske billtillverkarna inser att det inte är mer användarvänligt med pekknappar och att en bra volymratt faktiskt bidrar till en dyrare känsla.

Till skillnad mot Passat ingår reglerbara stötdämpare (DCC) i standardutrustningen. Det gör att färden både kan gå mjukare och fastare än med en standard-Passat. Skillnaderna mellan komfort- och sportlägena är dock inte så stora. De flesta kommer nog bara att sätta dämparna i ett läge som de trivs med och sedan inte ändra.

Att Arteon inte är lika praktisk som Passat är givet, det ingår så att säga i konceptet. Att det skiljer 280 liter i maximal lastvolym kan man ta. Men det är synd att Arteon har en störande lasttröskel.

Detta är dock ett litet irritationsmoment jämfört med vägmärkesidentiferingen. Den fungerar uselt, åtminstone under den vecka jag körde runt bilen i Stockholmsregionen. Det blev faktiskt oftare fel än rätt.

Lasttröskel och kraftigt lutande D-stolpe gör bilen mindre praktisk än en Passat, men snyggare.

Volkswagen är medvetna om problemet och säger att det saknas en europeisk standard för hur hastighetsskyltar ska se ut och placeras. Det gör att bilen ibland läser av fel skyltar. Problemet är extra stort på motorväg eftersom varje påfart uppfattas som ett vägbyte. Då vill bilen ta reda på vilken fartbegränsning som gäller, men i Sverige har vi sällan fartskyltar efter påfarter. Arteon analyserar då vägtypen och fastställer att det är motorväg, alltså 110 km/h. 

Detta innebär att man ständigt måste korrigera farthållaren när man kör runt i urbana områden där det inte är 110 km/h på motorväg. Det blir bakvänt, men det är skönt att vägmärkesidentifieringen går att stänga av.

BORDE JAG KÖPA EN? Arteon Shooting Brake eHybrid skaffar man för att man gillar designen, annars kan man lika gärna välja en Passat GTE eller en Skoda Superb iV och spara en slant. Det mesta är gemensamt under skalet och de är väldigt lika att köra.

Arteon ger ändå mersmak och jag vill gärna provköra Arteon Shooting Brake R 2,0 TSI med fyrhjulsdrift och 320 hästar. Den motorn kan nog matcha bilen.