Porsche Taycan 2WD: Instegsmodell med bakhjulsdrift

Premium En ny instegsmodell med bakhjulsdrift gör entré i Taycanprogrammet. Har den något unikt att erbjuda sin förare?

Porsche Taycan 2WD: Instegsmodell med bakhjulsdrift
Utan motor där fram blir styrningen vassare i Porsche Taycan.

VAD ÄR NYTT? En fjärde version (undantaget nya Cross Turismo!) har i början av året anslutit under Taycan 4S. Till skillnad från i alla de andra finns här ingen motor på framaxeln vilket gör bilen 100 procent bakhjulsdriven. Modellnamnet är rätt och slätt "Taycan".

Det placerar förvisso in den i hierarkin, men vi väljer för tydlighetens skull att kalla den "RWD" i denna text – och frågan är om versionen inte är värd något lite mer än bara ett avklippt namn. Vi får väl se.

Precis som för 4S här i testet säljs RWD både med ett standardbatteri och ett "Performance Battery Plus" med samma tillkommande fördelar. Det är nog inte många som säger nej till drygt fem mils extra räckvidd, utökad DC-laddeffekt från 225 till 270 kW och en starkare motor. Tittar man på maxeffekten (med boost) får man hela 68 hk extra i RWD mot 41 extra i 4S.

Interiören är sig lik också i nya instegsmodellen – trevligt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vi tar tillfället i akt att känna på Taycan RWD samtidigt som vi har Taycan 4S inne, för att verkligen hitta nyansskillnaderna. Vi har tur med att båda bilarna är uppgraderade till samma 20-tumshjul och att stålfjädringen i vår Coffee Beige Metallic-färgade RWD bytts ut till samma adaptiva luftfjädring (22 600 kr) som är standard i 4S.

Kunde styrningen bli ännu bättre? Absolut! Den är för det första mer lättgående i alla lägen men framför allt mer linjär i motståndet. Speciellt vid små kursändringar runt mittläget löper den väldigt naturligt, nätt och fint. Här drar servon i 4S mer mot mittläget, vilket ingen av oss ser som en fördel.

Blå jämförelse-4S byttes mot grå jämförelse-4S med Power Steering Plus. Änligen lika som bär.

Men så ser vi att bara RWD är utrustad med "Power Steering Plus" (3 000 kr) – tänk om det gör hela skillnaden?

Vi tar ut en 4S med sådan utrustning. Men nej. Skillnaderna blir mindre i stadsfarter, där den nya 4S nu går lättare, men övertaget för RWD består för övrigt. Den ger jämförelsevis faktiskt lite, lite 911-vibbar! Det kan höra ihop med att den känns, och är, lite lättare över framvagnen.

Tjänstevikten är 90 kilo lägre för RWD och när vi pressar båda i kurvorna finner vi att 4S:ens fler kilo på framvagnen tidigare sätter bilen närmare greppgränsen och understyrning.

Bakaxelstyrning? Nej, det tar vi en annan gång …

NÖRDFAKTA. Däcktryck f/b: RWD: 2,2/2,2. 4S: 2,5/2,3.

BORDE JAG KÖPA EN? RWD kostar 200 000 kronor mindre (89,74 kr/mil) än 4S, har två mil längre räckvidd och ännu trevligare styrning. Men vi ska inte glömma att det samtidigt fattas 293 newtonmeter och 95 hästkrafter. Skillnaden känns i ryggen vid en jämförelse (på raksträckor) och 4S har onekligen färre Teslor att vara "rädd för". Säkert viktigt för somliga. För dig?

Effekt har man tyvärr en förmåga att vänja sig vid nästan oavsett och om du inte måste ha fyrhjulsdrift är RWD ett kanonalternativ. Den som värdesätter körkänsla upptäcker att RWD har en unik sådan. Så unik att den vore värd ett finare namn!