Prov: Volkswagen Touareg R är en sportigt klädd komfortkryssare

Premium Vad betyder "R" när det står på en Volkswagen? För Touareg R innebär R-beteckningen inte sportighet, men väl kraftfull drivlina och lågt förmånsvärde.

Prov: Volkswagen Touareg R är en sportigt klädd komfortkryssare

VAD ÄR NYTT? Volkswagen har äntligen försett sin stora suv Touareg med laddhybriddrivlina. Resultatet är Touareg e-Hybrid och R.

E-Hybrid-versionen har en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor som ger 367 hästars systemeffekt och 700 Newtonmeters vridmoment tillsammans med en elmotor. Tyvärr har svenska Volkswagen valt att inte ta in den här modellen till Sverige.

R-versionen toppar modellserien nu när V8 TDI är borta, och är bestyckad med en treliters 340-hästars bensinsexa och en elmotor med 136 hästar. Systemeffekten är 462 hästar och vridet 700 Nm. 

Det här låter kanske bekant? Helt rätt, en variant av samma drivlina sitter i Audi Q7 TFSI e och Bentley Bentayga Hybrid. De tre delar plattform och ett flertal funktioner.

Interiören känns premium förutom de irriterande pekknapparna i ratten.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Volkswagen Touareg R är väldig och känns stor när man kör, inte helt olik plattformssyskonet Bentley Bentayga – allt från hur baksätet fälls till känslan bakom ratten. 

Naturligtvis finns det olikheter som åtminstone till viss del motiverar prisskillnaden. Det är bland annat materialval, utformning av reglage och ljuddämpning. Trots detta är de många likheterna slående.

Luftfjädringen är mycket behaglig fast bilen har gigantiska däck med 22-tumsfälgar och låg däckprofil. Sätena är stora och bekväma, fyra åker kungligt i den rymliga kupén. Ljudisoleringen är bra, men visst vindbrus och däcksljud hörs.

Detta är en R-modell och vi snackar bara komfort. Märks släktskapet med tuffa Golf R?

Stora lcd-skärmar dominerar förarmiljön. Förardisplayen kan visa bild från en värmeavkännande nattkamera.

Nej, det här är betydligt mer Bentayga light. Förutom sportiga fälgar och att kromdetaljer färgats svarta är det inte så mycket som andas sport. Ta luftfjädringens sportläge som ett exempel, helt klart för mjukt för att få bära det namnet. Läget passar utmärkt för körning på lands- och motorväg, men det hade gärna fått finnas en sportinställning värd namnet också.

I hybridläge levererar drivlinan rejält med kraft till de fyra hjulen. Accelerationen känns tydligt i ryggen och 0–100 km/h går på 5,1 sekunder. En bra tid för en så här pass stor suv.

Läget för eldrift är rena skämtet och till skillnad mot andra VW-laddhybrider är det inte renodlad elkörning, trycker man ner gasen drar bensinförbränningen igång. I tät stadstrafik funkar elmotorn, men så fort du vill accelerera upp till 60-70 km/h i samma tempo som den övriga trafiken går bensinmotorn igång.

Baksätet kan lutas fram för att ge mer plats åt last baktill.

Det känns inte som Volkswagen tagit elektrifieringen på fullt allvar med Touareg R. Det är stor skillnad mot exempelvis Passat GTE som kan köras som en renodlad elbil så länge det finns kraft i högvoltsbatteriet.

Touareg drar ganska precis 50 procent mer bensin och 50 procent mer el än Passat GTE. Räckvidden med batteri är i praktiken omkring 35 km. Det räcker inte idag.

Men el hjälper i alla fall till att ge extra skjuts åt bensinmotorn och att sänka den officiella utsläppssiffran som ligger till underlag för att bestämma förmånsvärdet. 

Touareg är en stor bil med hög markfrigång och borde vara perfekt för att ta hela familjen på skid­semester, men tyvärr slösas utrymmena bort. Utan att fälla baksätet går det inte att lasta några imponerande mängder. 

Som sig bör i en toppmodell är tekniknivån naturligtvis hög och en funktion som förbättrar säkerheten är en värmeavkännande nattkamera. Den som ofta kör i områden med mycket vilt på kvällstid ska absolut överväga detta tillval.

BORDE JAG KÖPA EN? Om du vill åka bekvämt, ha en stark motor som orkar dra tungt släp, fyrhjulsdrift och hög markfrigång – då är en Touareg TDI med 3-liters dieselsexa ett bra val. R-modellen passar istället den som får välja en förmånsbil i den finare klassen.