PROV: VW ID.5 GTX – smaken är som baken

Premium Nya VW ID.5 är en systerbil till storsäljaren ID.4, med coupétaklinje och en omdesignad bakdel försedd med en stor vinge. Gör det någon större skillnad? Vi provkör toppmodellen GTX.

PROV: VW ID.5 GTX – smaken är som baken
Aerodynamiken (cW 0,26) har finslipats med bland annat försänkta dörrhandtag och speciella fälgar i storlekar från 19 till 21 tum.

VAD ÄR NYTT? I ärlighetens namn: Inte mycket. Men det är absolut ingen dålig sak. Den största skillnaden är en nydesignad, sluttande taklinje som ska påminna om en coupé, kombinerad med en halvkombibakdel.

Karossen för tankarna till klassiska 90-tals-mellanklassare som Volkswagen Passat, Ford Mondeo och Opel Vectra och det är just i det segmentet som ID.5 befinner sig. 

Dagens mode föreskriver en hög sittposition och lågt tak och därför var Volkswagen mer eller mindre tvungna att komplettera ID.4-serien med en coupévariant. Visserligen är ID.5 knappt lägre än ID.4, men för att framhäva bilens sportiga karaktär har man försett bagageluckan med en spoiler.

Även om frontpartiet är identiskt och yttermåtten minimalt förändrade har man lyckas ge ID.5 en självständig design. Prispåslaget för den något slankare karossen? Minst 25 000 kronor. 

På insidan synar vi först det som känns mest intressant: Hur är det med utrymmet i baksätet? Räcker huvudhöjden trots att taket är 12 mm lägre?

Det gör det absolut, så länge man inte väljer panoramaglastaket (ingår i Designpaket Plus för 18 200 kronor). Med glastaket kan baksätespassagerare som är längre än 180 centimeter komma i kontakt med innertaket. Annars är utrymmet precis lika frikostigt som i ID.4. Man sitter bekvämt med gott om plats.

Förarlandskapet och kupéutrymmet har uppdaterats med kontrastsömmar och flerfärgad interiörbelysning.

Bagaget tappar egentligen bara lite volym när man lastar upp till taket, annars känns lastutrymmet identiskt med systerbilens. Enligt officiella siffror sväljer skuffen 549 liter, med nedfällt baksäte ökar siffran till 1 561.

Bakom ratten väntar standardutrustningen som finns även i andra ID-modeller: en kompakt och digital instrumentering, ett vred för körriktningen samt en stor, centralt placerad pekskärm plus diverse pekytor.

Systemet bygger på den senaste mjukvaran (3.1) som bland annat förbättrar röststyrningen och möjliggör nya assistanssystem som aktiva filbyten samt en head up-display som kan projicera navigationspilar direkt på gatan. Toppmodellen GTX har dessutom uppdaterats utseendemässigt med färgade kontrastsömmar och flerfärgad kupébelysning.

Baksätet har gott om plats på alla ledder, med panoramaglastaket blir det dock lite trångt för långa personer.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? ID.5 vet hur man kombinerar elbilstypiska prestanda med hög komfort och visar det tydligt redan i Pro Performance-modellen som har 204 hk. Accelerationen är kraftfull men förskonad från vridmomentkicken som så många andra elbilar dras med.

Komforten blir dessutom ännu högre med elektroniskt styrda DCC-dämpare (tillval, ingår i Sportpaket Plus för 14 900 kronor) som effektivt motverkar karosskrängningar i snabba kurvor. Sportkarakteristiken avrundas med en direkt styrning vars respons kan vässas ytterligare via körlägesväljaren. Det enda negativa är bromspedalkänslan som är något mjuk.

Körupplevelsen är naturligtvis ännu mer intensiv i den fyrhjulsdrivna toppmodellen GTX som har 299 hk från två elmotorer. Vridmomentet på 460 Nm ger bra tryck i alla situationer och tack vare fyrhjulsdriften finns det alltid gott om grepp.

Även med släp (max släpvagnsvikt är 1,4 ton) är GTX allt annat än långsam och då passar det fint att samtliga ID.5 levereras med det stora batteriet med en kapacitet på 77 kWh som kan laddas med upp till 135 kW. Den maximala räckvidden är upp till 520 km, precis som för systerbilen ID.4.

NÖRDFAKTA. Det är mer än tio månader sedan vi körde en kamouflerad prototyp av ID.5. Egentligen borde modellen redan varit en vanlig syn på våra vägar, eftersom produktionsstarten planerades till januari 2022.

Problemet som har försenat ID.5 är uteblivna leveranser av kabelstammar från en ukrainsk leverantör. Det påverkar naturligtvis även leveransen av redan beställda bilar och lägger man order på en ID.5 nu får man räkna med en väntetid på upp till tolv månader. 

BORDE JAG KÖPA EN? ID.5 är precis lika genomtänkt och välbyggd som sina ID.4-syskon, har nästan lika frikostiga utrymmen men bjuder framför allt på mer utrustning från start.

Det är dock inte gratis, prispåslaget är som sagt minst 25 000 kronor och den fyrhjulsdrivna toppmodellen GTX med dubbla motorer börjar på styva 634 900 kronor.