PROV: Vinfast VF e34 – billigare än MG ZS EV

Premium Redan 2023 ska VinFast lämna fossileran och bara tillverka elbilar. Vi kör crossovern e34 på Hanois hektiska gator, får mersmak men ser även orosmoln på himlen.

PROV: Vinfast VF e34 – billigare än MG ZS EV
Lågt pris och generösa garantier ska hjälpa vietnamesiska Vinfast VF e34 att slå sig in i Europa. Men duger bilen?

Jag lånar en ny VinFast e34 av en privat bilhandlare som specialiserar sig på lyxbilsimport och som tycker att en svensk provkörning låter spännande.

Den förväntade storsäljaren är en 4,3 meter lång crossover. Första intrycket är positivt, särskilt framifrån är bilen Teslalik, det märks att VinFast har kostat på sig Pininfarina som designer. 

Designen är inte på bekostnad av utrymmena, den är fotriktig vilket betyder goda innerutrymmen då batterierna (från koreanska LG) ligger under golvet. Framstolarna med integrerade nackstöd är relativt tajta, men jag sitter bekvämt och jag har förbluffande mycket plats i baksätet. Tre i bredd är dock knappast att tänka på.

Maxlasten är på otillräckliga 325 kg, men jag sätter en slant på att tillverkaren förstärker fjädring och stötdämpning för att kunna höja den siffran om bilen kommer till Europa. Däremot är det oklart om den får dragkrok, i nuläget får e34 inte dra något alls.

Bagageutrymmet rymmer bara 290 liter, mest för att hjulhusen tar mycket plats. Baksätet delas bara 60/40 och viks inte platt utan det blir en ful skarv. Då e34 är designad som elbil från början finns en massa plats under motorhuven, och att göra en frunk skulle dessutom innebära att det fula virrvarret av sladdar täcks.

Riklig utrustning och avskalad design. Men manuell handbroms?

Tjänstevikten är under 1,5 ton och det gör att de 147 hästarna – exakt lika många som hos Nissan Leaf – får iväg bilen riktigt snabbt. Motorn sitter fram och driver framhjulen, någon fyrhjulsdrift är inte aktuell. 

Styrningen är fjäderlätt, helt utan känsla, och påverkas inte av de tre körlägena som avgör hur många hästar som är tillgängliga och hur ivrigt de svarar på gasen. Bromskraftsåterföringen regleras i två lägen, utan möjlighet till enpedalskörning. Chassit är behagligt mjukt och gynnas av att hjulen är på beskedliga 18 tum.

Instrumenteringen består av en helt digital sjutumsskärm framför ratten och en snyggt integrerad stående pekskärm i mittkonsolen. Pekskärmen ser stor ut, men räkna bort de breda kanterna så är tio tum plötsligt inte så mycket. Den har dock WiFi, blåtand, Apple CarPlay och Android Auto.

Resvägsplanering och en guide till laddstationer är inkluderade. e34 har körassistans med adaptiv farthållare och filhållning. Med over-the-air-uppdateringar ska bilens autonoma körsystem bli desto mer avancerade över tid. Utrustningen i övrigt är rik utan att vara överdådig, här finns läderklädsel, HEPA-partikelfilter och backkamera. Den manuella handbromsen ser dock lite bortkommen ut.

Under provkörningen drar bilen 16–17 kWh/100 km vilket betyder en räckvidd på beskedliga 25 mil, en värmepump lär behövas i vårt klimat. Laddningen sker med upp till 250 kW, sensationellt snabbt för en så enkel elbil. Det ger 100 km på tio minuter. Värre är det om du vill ladda hemma; 2,2 kW betyder nästan 20 timmar för att ladda bilens lilla 45-kWh-batteri. Det går också att ladda med 11 kW på laddbox.

e34 ska klara fem stjärnor i Euro NCAP. Förutom det självklara med låsningsfria bromsar, antisladdsystem och sex krockkuddar – dock ingen för knäna – har bilen nödbromsassistans, döda vinkeln-varnare, backvarning, varning för att öppna dörren när det kommer trafik och mycket annat som möjliggörs av 360-graderskameran som är standard. Eftersom Vietnam har en bitter gränskonflikt med Kina är jag inte oroad att mina data hamnar i Beijing. 

Det går att beställa bilen på nätet, men handpenningen är ingen lek: Halva bilens kostnad utan att du ens sett bilen hos en handlare. I gengäld har VinGroup skapat en For A Green Future-fond som ger dig 13 579 kronor – rätt ska vara rätt – i rabatt om du byter in din bensinbil. De första hundra kunderna får sina bilar nu i december.

Med en prislapp på strax över 300 000 svenska kronor är e34 ungefär femtio tusen kronor billigare än MG ZS EV. Jämförelsen är viktig för VinFast, ska de kunna få fotfäste i Europa behöver de "göra en MG" och komma in med riktigt låga priser för köp eller leasing, bygga upp kännedom och trygghet kring märket och sedan börja ta bättre betalt. Och liksom MG satsar man på trygghet med tio års garanti, inklusive batterierna. 

Vilka modeller som kommer till Europa, när de kommer och till vilket pris har VinFast inte svarat på än. Jag undrar om det finns det finns en oro för om märket är redo för den stenhårda konkurrensen som nu råder på elbilsmarknaden.

Bilen duger, men duger tillverkaren?