Film: 70-milaren Peugeot E-3008 ska prispressa!

Med 70 mils räckvidd och lågt pris tar fransk bilindustri upp kampen med kinesiska tillverkare. Samtidigt hänger de på bensintrenden.

Annons
Annons

Världen behöver billigare elbilar – det är de flesta överens om. Stellantis första bil på deras nya elbilsplattform heter Peugeot E-3008 och den första versionen har en räckvidd på 527 km, och nästa år kommer det en version med ett riktigt stort batteri, med en räckvidd på hela 70 mil.

Det kan bli jobbigt för en hel del premiumbilstillverkare, som inte kan matcha den räckvidden.

Den nya plattformen heter STLA Medium – en hybridplattform. Front och akter är gemensam för alla versioner av Peugeot 3008, som kommer med allt från hybrid, till laddhybrid och elbil. Men allt mellan hjulaxlarna kan bytas ut, efter drivlina. Det betyder att elversionerna har en platt ”skateboardplatta” i mitten och slipper kardantunnel.

Det betyder också att plattformen är byggd för att ha en förbränningsmotor i fronten, och elbilarna blir därför i grunden framhjulsdrivna, utan frunk.

En stor fördel med denna strategi är att man kan skruva upp produktionen av de drivlinor som har störst efterfrågan, och Peugeot gissar att hybridversionen kommer att ta minst 50 procent av försäljningsvolymen i Sverige. Lågt pris är kung!

Men hur lågt blir priset för den elversion som vi kört, med en elmotor på 210 hk?

Siktet är inställt på under 500 000 kronor, men kommer man att klara det? I Norge gick det sådär med prissättningen …

Annons
Annons
Rulla till toppen