Varför är det brist på laddbara bilar? Vi ställer frågan till branschen och tar fram väntetiderna för de vanligaste laddbara bilarna samt avslöjar produktionssiffrorna för många elbilar. Ska du ställa dig i kö eller slå till på en prissänkt dieselbil? Det finns många olika typer av klipp att göra!
”Folkelbilen” Model 3 har blivit sinnebilden för problem med elbilstillverkning. Hur många gånger har du inte läst om väntetider och produktionssvårigheter för den bilen?
Men som med det mesta i livet kan det vara nyttigt att zooma ut och se hela bilden. Studerar man bara naveln missar man vad som pågår i den stora vida världen.
Tesla har haft mycket svårt att komma upp i de volymer de siktat på. I fjol – fem år från det att företaget började sin massproduktion – byggde Tesla drygt 100.000 bilar. Men nästa år ska Tesla bygga 345.000 bilar. Starten var mycket seg men nu är det bra fart.
Samtidigt påstås kön efter Model 3 ligga på över 400.000 exemplar. Det finns alltså ett stort sug efter laddbara bilar i stora delar av världen och Tesla ska därför bygga en ny fabrik i Kina med en kapacitet att bygga 500.000 bilar årligen. Går Tesla snart förbi Volvo i totalvolym?
I år kommer BMW sälja ungefär 140.000 elektrifierade bilar över hela världen, vilket är ungefär sju procent av totalvolymen. Med de sifforna är BMW störst på elektrifierat i Europa med en ökningstakt mot i fjol på hela 60 procent.
Men den stora bilden av Europas elbilsmarknad är alltså ”var god dröj”.
Åtta månaders väntetid inte ovanligt
Sverige tillhör visserligen de prioriterade marknaderna, tillsammans med Norge och Nederländerna. Trots det är väntetiderna långa.
Volvos laddhybrider har en leveranstid på 6–8 månader på här i Sverige. VW:s laddhybrider likaså. Men även koreanska Hyundai har stora problem med att tillfredsställa efterfrågan.
Men i det ännu högre prioriterade Norge (utanför EU) är restorderna ”bara” 7.000 bilar och enligt uppgifter från sajten EV Volumes ska dessa betas av på ett år.
För Nissan Leaf är läget ungefär detsamma, 18.000 restorder i EU med en kapacitet att leverera 3.000 bilar per månad. VW e-Golf har en kö på 14.000 bilar och byggs bara bara 2.000 bilar per månad.
BMW, Kia och Mitsubishi ligger bäst till
Biltillverkarna som i dagsläget ligger bäst till för att kunna leverera laddbara bilar är BMW, Kia och Mitsubishi – som alla lär ta marknadsandelar nu och på sikt.
De stora tyska drakarna Audi och Mercedes, som har visat upp nya elbilar, har också sålt slut och produktionskapaciteten är i det stora perspektivet närmast löjligt liten. Tillsammans ligger volymen på 3.000 bilar per månad för hela världen – sett ur den synvinkeln är 30.000 Tesla Model 3 i månaden väldigt mycket.
Till och med ”katastrofmånaderna” när man bara byggde 10.000 bilar var långt över vad någon konkurrent kommer i närheten av.
Tittar vi framåt säger de flesta tillverkare att man ska vara ikapp orderstocken i slutet av 2019 och att väntetiderna för laddbart ska ligga på samma nivå som för bilar med förbränningsmotorer. Men det förutsätter att man redan för länge sedan har skruvat upp den planerade tillverkningen mer än vad efterfrågan blir.
Så länge får du vänta
Bilmodell | Leveranstid idag | Leveranstid maj 2018 | Förändring |
Audi e-tron | 5 månader? 650 bilar tilldelade under 2019 | – | – |
BMW i3 | Lagerbilar finns, stort antal kommer i december, 2–3 månader på beställning | 3–4 månader | Bättre |
BMW 225xe | Lagerbilar finns, 2–3 månader beställning | Lagerbilar | Samma |
BMW 530e | Lagerbilar, 3 månader | 1–2 månader | Bättre |
Hyundai Ioniq | Få lagerbilar. 8 månader | 6–8 månader | Lite sämre |
Hyundai Ioniq Electric | 8–10 månader | 8–10 månader | Samma |
Hyundai Kona Electric | – | – | – |
Jaguar I-Pace | 5–6 månader | – | – |
Kia Niro Plug-in | Mycket lagerbilar, 3–4 veckors leveranstid. Specialbeställning 6 månader | Direkt | Samma |
Kia e-Niro | Cirka 2 månader | – | – |
Kia Optima Plug-in | Mycket lagerbilar, räcker året ut. 2–4 veckor Specialbeställning 6 månader | Direkt | Samma |
Mercedes E-klass laddhybrid | 6 månader? | Slutsåld | – |
Mercedes EQC | Halvårsskiftet 2019, 8 månader? | – | – |
Mini Cooper laddhybrid | 3–4 månader | – | – |
Mitsubishi Outlander PHEV | Mycket lagerbilar. Fler kommer i mars 2019 | Direkt | Samma |
Nissan Leaf | 100 bilar i lager. Sedan 6 månader | 5 månader. | Lite sämre |
Peugeot 3008/5008 laddhybrid | 6 månader | – | – |
Renault Zoe | Mycket lagerbilar. 2–3 månader på beställning | 5 månader | Bättre |
Tesla Model 3 | Gissningsvis 12–18 månader | – | – |
Tesla Model S och X | Lagerbilar 2 veckor. 3–4 månader vid beställning | Lager + 3–4 månader | Samma |
Toyota Prius laddhybrid | Lager 3–4 veckor. 3–4 månader vid beställning | – | – |
VW Golf GTE | Går ej att beställa | Gick ej att beställa | Samma |
VW e-Golf | 7 månader | 4 månader | Sämre |
VW Passat GTE | Tredje kvartalet 2019 – ca 11 månader | 11–13 månader | Samma |
Volvo V60 Twin Engine | Cirka 7 månader | Ej beställningsbar | – |
Volvo XC60 Twin Engine | 8 månader | 7–8 månader | Samma |
Volvo S90/V90 Twin Engine | 6 månader | 3–4 månader | Sämre |
Volvo XC90 Twin Engine | 6 månader | 7–8 månader | Bättre |
Så länge har läsarna fått vänta
Läsarna rapporterade in sina erfarenheter efter det att vi ställt frågan på vår hemsida. Det gäller att ha tålamod!
Bilmodell | Beställd | Levererad | Väntetid |
Hyundai Ioniq Electric | Beställd januari 2018 | Levererad sept. 2018 | 8 månader |
Hyundai Ioniq Electric | Skulle beställa | Köpte en begagnad Tesla | 6 månader på Hyundai |
Kia Optima Plug-in | September 2018 | September 2018 | Direkt |
Nissan Leaf | Beställd nu | Lovad leverans om 4 månader | 4 månader? |
Range Rover Sport Hybrid | Beställd november 2017 | Beräknas komma januari 2019 | 14 månader + 90.000 kr dyrare! |
Range Rover Sport Hybrid | Beställd juni 2018 | Beräknas mars 2019 | 9 månader? |
VW e-Golf | Beställd december 2018 | Levereras november 2019 | 11 månader? |
VW e-Golf | Beställd mars 2018 | Levererad november 2018 | 8 månader |
Volvo V60 Twin Engine | Beställd februari 2017 | Levererad september 2017 | 7 månader |
Volvo V60 T8 | Beställd augusti 2018 | Planerad lev. Feb. 2019 | 7 månader? |
Därför är väntetiderna så långa
Ingen av alla generalagenter som har väntetid på sina elbilar vill gå in i diskussionen om varför man inte kan bygga det folk vill köpa. Svaren är många och de kan variera mellan olika tillverkare. Men här är de riktiga anledningarna.
• Missade efterfrågan. Väldigt många tillverkare missbedömde efterfrågan på laddbart, det betyder att underleverantörerna inte kan öka sin produktion utan att kanske tvingas bygga ut eller prioritera ner annat – vilket ger ökade kostnader.
• Batteribrist. Batteritillverkarna sitter med trumf på hand, med långt större efterfrågan än vad de kan tillverka. Det betyder att priserna kan gå upp i stället för ned.
• Tillverkningsproblem. Att ställa om produktion på befintliga löpande band är svårt och tar tid. Man vågar inte riskera att ”blanda” in för många elektrifierade bilar i ett löpande band eftersom elbilarna tar mer tid att bygga – sänker totalvolymen.
• Dålig ekonomi. Eftersom biltillverkarna inte själva tillverkar sina batterier och inte heller alltid motorer och elektronik försvinner en stor del av affären till underleverantörer. Det betyder att vinsten per bil blir låg.
• Dieselmotorer. Man har redan investerat i utveckling och produktion av dieseldrivlinor – och för den delen bensindito. Man vill därför givetvis ha avkastning på investeringen och kämpar för att sälja så många förbränningsmotorbilar som möjligt.
• Fabriker. Vad ska man göra med förbränningsmotorfabrikerna och arbetarna? Att bygga om fabriker kostar stora pengar. Tror man inte på stora elbilsvolymer vågar man inte ta den risken.
• Service. Verkstäderna tappar serviceinkomster på elbilar,
givetvis kämpar återförsäljarna för att hålla sina inkomster så stora som möjligt.
• Pengar nu. Att teckna ett kontrakt på en bil som ska levereras om åtta månader ger inga inkomster idag. Återförsäljarna behöver tjäna pengar nu.
5 tips till dig som vill köpa laddbil
1. Det kan finnas lagerbilar hos handlare. Ring runt!
2. Ställd dig i kö för dyra premiumelbilar – kontraktet kommer att bli värdefullt!
3. Få leveransdatumet inskrivet i kontraktet, samt vad kompensationen blir om bilen dröjer.
4. Fundera på ett annat märke än vad du tänkt dig.
5. Räkna på dina körvanor. Köp en laddbar bil som klarar din normala vardagskörning.
Så långa är väntetiderna i världen
Bilmodell | Antal restorder | Tillverkningstakt per månad | Byggtid (månader) |
Audi e-tron | 12.000 | 1.500 | 8 |
Jaguar I-Pace | 25.000 | 2.000 | 12,5 |
Mercedes EQC | 6.000 | 1.500 | 4 |
Porsche Taycan | 8.000 | 1.800 | 4,4 |
Tesla Model 3 | 395.000 | 30.000 | 18,6 |
Det här är unika siffror från sajten EV Volumes som visar att Audi, Jaguar och Mercedes inte planerar några stora volymer av sina elbilar.
Andrahandsvärdet: Dyra elbilar ökar i värde
Elbilarna står bara för 0,6 procent av begagnatmarknaden och för laddhybrider är motsvarande siffra 1,3 procent. Det finns alltså få elektrifierade begbilar till salu. Men enligt Henrik Littorin på Bilpriser.se har andrahandsvärdet på elektrifierade bilar stigit under 2018, även om volymerna är väldigt små – detta gäller speciellt för så kallade premiummodeller.
”I vissa fall skulle man kunna köpa en laddhybrid eller elbil av bättre märke och sedan sälja den dyrare dagen efter”, säger Henrik Littorin.
Generellt har prisbilden för begagnade dieselbilar tagit stryk, medan bensinbilarna stått sig bättre och till och med ökat i värde.
På sikt ser man ett uppsving för elektrifierade bilar eftersom lagstiftarna gynnar dessa bilar.
Begförsäljningen ökar – företagen tvekar
Suget efter laddbara tjänstebilar är stort och som ett resultat av de långa väntetiderna bromsade leasingbilsbranschen upp med minus 34 procent under september 2018, jämfört med september 2017.
Även privatmarknaden bromsade in , vilket i sin tur betydde att begagnathandeln går bra, med kortare omsättningshastighet och lite högre priser.
Laddbilar på export
Tolv procent av de supermiljöbilar som registrerades i Sverige 2015–2017 har exporterats eftersom andrahandsmarknaden är starkare i en del andra länder, och den svenska kronkursen gör också sitt till. Bonus utbetalas tidigaste sex månader efter inköpet och bilen får inte ha bytt ägare.
Så går bilförsäljningen i Europa
Biltyp | Förändring | Totalt inom EU |
Laddhybrider | +50,8 % | 77.304 |
Hybridbilar | +49,2 % | 291.584 |
Elbilar | +43,8 % | 65.713 |
Gasbilar | + 35,2 % | 132.407 |
Bensinbilar | +19,8 % | 4.710.223 |
Dieselbilar | –15,5 % | 3.116.201 |
Europamarknaden förändras snabbt och det mest dramatiska är givetvis fallet för dieselbilar. Men volymerna för elbilar är fortfarande små: under årets sex första månader såldes det 65.713 elbilar inom EU, men i Norge registrerades hela 20.145 elbilar.
Bästsäljande elbilar
Bilmodell | Oktober 2018 | Oktober 2017 |
1. Renault Zoe | 299 | 30 |
2. Nissan Leaf | 240 | 6 |
3. Hyundai Ioniq | 75 | 5 |
4. BMW i3 | 69 | 22 |
5. Tesla Model S | 44 | 7 |
6. Jaguar I-Pace | 29 | – |
7. VW e-Golf | 12 | 29 |
8. Tesla Model X | 10 | 16 |
9. Kia Soul | 6 | 1 |
10. Nissan e-NV200 | 6 | 5 |
Totalt antal elbilar | 795 | 129 |
Försäljningen av elbilar ökar väldigt starkt, med över 600 procent oktober 2018 mot oktober 2017 – även om volymerna är blygsamma. Endast VW e-Golf och Tesla Model X har minskat i oktober i år jämfört med i oktober i fjol.
Bästsäljande laddhybrider
Bilmodell | Oktober 2018 | Oktober 2017 |
1. Mitsubishi Outlander | 327 | 83 |
2. Kia Optima | 313 | 114 |
3. VW Passat | 259 | 309 |
4. Volvo XC60 | 208 | 65 |
5. Kia Niro | 170 | 57 |
6. Mini Countryman | 116 | 24 |
7. VW Golf | 114 | 24 |
8. BMW 5-serie | 109 | 15 |
8. BMW 2-serie | 109 | 10 |
10. Volvo XC90 | 33 | 28 |
Totalt antal laddhybrider | 1 867 | 890 |
Under oktober i år mer än fördubblades laddhybridsförsäljningen jämfört med i fjol. Mitsubishi Outlander och Kia Optima är de två stora vinnarna, även Volvo XC60 har en klart positiv trend. VW Passat tappar stadigt. Intressant är att BMW 5-serie och 2-serie ökar markant i år.
Alriks bästa råd
• Klarar du vardagen med en elbil – köp! (Ny eller begagnad.)
• Ställ dig i kö för en fin ny elbil, om du har råd. Det kan bli din bästa bilaffär.
• Köp en bonus/malus-bil, det vill säga en bil som ställdes på före den 1 juli. Det finns prutmån på fina bilar med stora förbränningsmotorer.
• Det är dags att börja leta på tyska säljsajten Mobile.de igen! Bilmarknaden är knasig, det kommer att dyka upp fynd med stora gamla dieselmotorer, eller nyare. Rabatterna på nya dieselbilar är upp emot 100.000 kronor – dessa kommer givetvis att säljas vidare!
• Exportera en Volvo till Tyskland! Kanske inte det mest seriösa rådet, men faktum kvarstår, Volvo prispressar bilar i Sverige medan man maxar uttagen i Tyskland. Prisskillnaden på en ny Volvo V90 är långt över 100.000 kronor!