Jaguar: ”Vätgas är fullständigt nonsens”

Få saker väcker så mycket debatt i bilindustrin som vätgasbilarnas vara eller icke vara. Vissa hävdar att tekniken är smart eftersom det går snabbare att...

Annons
Annons
Jaguar:

Få saker väcker så mycket debatt i bilindustrin som vätgasbilarnas vara eller icke vara.

Vissa hävdar att tekniken är smart eftersom det går snabbare att ladda en vätgasbil än att ladda en elbil och eftersom räckvidden kan bli längre än för en elbil. Motståndarna kontrar med att elbilstekniken blir allt bättre och att vätgasbilarna därmed inte längre behövs.

Det råder ingen tvekan om vilken sida den tekniska designchefen för Jaguar/Land Rover-koncernen, Wolfgang Ziebart, står på. Han kallar bränslecellsbilar för ”fullständig nonsens” och han beskriver vägen från energikällan ut till hjulen för ”en katastrof”.

Han gillar inte alls processen att producera vätgas för att sedan komprimera och kyla den.

”Det slutar med en energieffektivitet ’well-to-wheel’ på ungefär 30 procent för vätgas, jämfört med mer eller mindre 70 procents effektivitet för en batterielbil. Så effektiviteten att mata elenergin direkt in i batteriet är ungefär dubbelt så hög som effektiviteten att producera och använda vätgas”, sa Wolfgang Ziebart i en intervju med Autocar i samband med lanseringen av elsuven Jaguar I-Pace.

Problemet med infrastrukturen – alltså att det inte finns särskilt många ställen att tanka vätgas på – tror han kan lösas, men han säger att om det fanns en bra anledning att använda vätgas skulle det göras på bredare skala än idag.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen