Mercedes vätgassuv får grönt ljus – och den går att ladda i ett uttag

Mercedes vätgassuv får grönt ljus – och den går att ladda i ett uttag
Mercedes är en av många biltillverkare som försökt lansera och sälja vätgasbilar i stor skala. Men nya GLC F-Cell EQ Power har en fördel jämfört med konkurrenterna: den kan också laddas i ett uttag och köras på batterieldrift.

Mercedes verkar inte vara beredda att skriva under på att det bara är batteridrivna elbilar som gäller i framtiden. Biljätten har plöjt ned miljardbelopp i utvecklingen av vätgasbilar, och nu ger Mercedes grönt ljus för serieproduktion av en vätgasdriven laddhybridsuv.

Förra året visade Mercedes upp konceptbilen GLC F-Cell, som var en vätgasdriven version av suven GLC. Den hade en avgörande skillnad jämfört med andra bränslecellsbilar: den gick också att ladda i ett uttag.

Om föraren inte kan eller vill tanka vätgas finns det alltså möjlighet att köra på batteriet i några mil, precis som i en laddhybrid med bensin- eller dieselmotor. Eftersom det fortfarande finns få tankställen för vätgas kan det här vara en riktigt smart lösning.

När modellen börjar säljas är oklart.

På årets upplaga av Frankfurtsalongen ska Mercedes visa upp en produktionsfärdig version av bilen och den har alltså fått grönt ljus för serieproduktion, men det är inte klart när den ska börja byggas.

Den produktionsfärdiga versionen av bilen får det krångliga namnet Mercedes GLC F-Cell EQ Power, där "EQ Power" innebär att bilen åtminstone delvis är en del av Mercedes familj med EQ-modeller som drivs av alternativa drivmedel.

Mercedes vill inte avslöja några tekniska detaljer om bilen än, men konceptbilen hade ett litiumjonbatteri på 9 kWh som skulle räcka till ungefär fem mils körning. Totalt blev räckvidden knappt 50 mil med fulladdat batteri och en full tank vätgas.

Det är inte överlägset mycket bättre än nya generationen batterielbilar som snart dyker upp på marknaden. De flesta stora biltillverkare som bygger eldrivna suvar satsar på en liknande räckvidd.

Läs också: Första intrycket av Mercedes EQ

Mercedes har försökt sig på bränslecellsbilar länge. Här B-klass F-Cell.

Mercedes har haft storslagna planer för vätgasbilar – planer som har fått skalas ned. För några år sedan experimenterade Mercedes med bränslecellsdrivna versioner av både A-klass och B-klass, men någon storskalig lansering av vätgasbilar har det inte blivit ännu.

Vätgasbilar går snabbare att tanka än att ladda en elbil, åtminstone enligt förespråkarna. Dessutom ska räckvidden bli längre och ur avgasröret kommer vattenånga. Men de få bilmodeller som finns att köpa är dyra och nätverket med vätgasmackar är fortfarande litet på många marknader. Men på vissa ställen är läget ett annat: i Kalifornien och Japan är det lättare att vara bränslecellsbilist. 

Mercedes har byggt över 300 experimentbilar med vätgasdrift och kört nästan 1,8 miljoner testmil med tekniken. Nu blir det intressant att se om modellerna faktiskt kan bli verklighet.

Frankfurtsalongen blir också startskottet för nya modellen EQ A, en kompakt batterielbil i samma klass som Volkswagen ID.

Mercedes ska också visa upp en helt ny elbil på Frankfurtsalongen. Det blir en kompakt modell i samma storleksklass som Volkswagen ID som ska döpas till Mercedes EQ A. Och det finns fler likheter: de båda modellerna bygger på särskilda plattformar som är särskilt utvecklade för elbilar – de baseras alltså inte på någon befintlig modell.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här tycker jag låter som en riktigt bra lösning!
Ja
95
28
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!