De hajpade elbilarna som tillverkarna började smygvisa för flera år sedan börjar nu bli verklighet. Jaguar I-Pace är en ny, eldriven suv som smiter före Audi e-tron och Mercedes EQC, och som nu har fått en svensk prislapp på strax över 800.000 kronor.
Vi har provkört Jaguar I-Pace två gånger, och nu har även brittiska Carwow publicerat en provkörning.
Jaguar I-Pace får framför allt beröm för prestandan – något som vissa förstås tycker är helt oviktigt i en vardagsbil. Men Jaguar använder precis som Tesla prestandan för att locka fler att bli intresserade av en elbil och för att I-Pace ska uppfattas som en toppmodell.
”Även med fyra passagerare ombord och bagageutrymmet fyllt med bagage känns I-Pace mer som en sportbil än en högbyggd suv att köra”, enligt testföraren.
Den elektriska drivlinan är betydligt mer effektiv med utrymmet än en förbränningsmotor med växellåda. Jaguar I-Pace känns rymlig och har ett stort bagageutrymme för sin storlek, enligt Carwow.
När vi ändå är på insidan: på det hela taget får interiören ett högt betyg med en ”högteknologisk” känsla som känns lyxigare än i Tesla Model X. Men det har också en baksida. Infotainmentsystemet styrs med flera olika skärmar och är inte helt enkelt att använda.
Jaguar I-Pace får också minuspoäng för den höga prislappen, så slutbetyget blir sex av tio.