Det börjar äntligen närma sig premiär för Teslas nya kompaktsuv. Model Y ska visas upp på ett event i Kalifornien på torsdag den 14 mars, vilket innebär natten mot fredag för oss i Sverige.
Att Tesla Model Y är en viktig modell är nästan en underdrift. Det finns ingen bilklass som växer så mycket som just suvarna – där var försäljningsökningen hela sju procent förra året, enligt siffror från Jato Dynamics.
Totalt såldes nästan 30 miljoner suvar över hela världen och vid närmare eftertanke är det nästan konstigt av Tesla inte ”vände” på lanseringarna och började sälja Model Y före Model 3. Faktum är att Tesla hintat om att Model Y kan bli ännu populärare än Model 3.
Första gången vi hörde talas om en mindre syskonmodell till storsuven Model X var i oktober 2015, när Elon Musk (förstås) var lite för ivrig på sitt Twitterkonto. Han hintade om en ”Model Y” i en tweet som sedan snabbt raderades.
Några år senare började det klarna: i februari 2018 berättade Elon Musk om planer på att visa upp en produktionsklar Model Y inom tre till sex månader. Så blev det alltså inte, och premiärvisningen sker först nu, över ett år senare.
Elon Musks plan: 10 procent större än Model 3 – och 10 procent dyrare
Om vi får tro Teslachefen blir Tesla Model Y ungefär tio procent större än Model 3 och tio procent dyrare. Vi kanske inte ska ta de uppgifterna som helt spikade innan bilen är visad officiellt, men om vi ska spekulera lite kan vi helt enkelt ”skruva upp” priset för Model 3 med tio procent och se var vi landar jämfört med andra bilar.
En tioprocentig prisökning upp till suv-modellen jämfört med motsvarande halvkombi- eller kombimodell är ganska vanligt i bilbranschen – Volvo har till exempel ungefär samma prisskillnad mellan V60 och XC60.
Modell | Pris före ev bonus |
Model 3 Long Range AWD | 625.480:– |
Model 3 Performance | 742.480:– |
Model Y Long Range AWD* | 688.000:– |
Model Y Performance* | 816.700:– |
Volvo XC60 T8 Twin Engine | 569.900:– |
Porsche Macan | 600.000:– |
Kia e-Niro | 444.900:– |
Hyundai Kona Electric | 359.900:– |
Tesla Model S Standard Range | 888.180:– |
Tesla Model X Long Range | 1.013.180:– |
*) Spekulation utifrån Elon Musks tweet om att Model Y blir tio procent dyrare än Model 3.
Tesla Model Y baseras till ungefär 75 procent på Model 3-komponenter, och även batteritekniken hämtas rakt av från Model 3. Det innebär i så fall att den får stöd för Teslas nya snabba Superchargerladdare med kapacitet på upp till 250 kW.
Eftersom batteritekniken hämtas från Model 3 kan vi förvänta oss en batterikapacitet på 75 kWh. Räckvidden blir något kortare än den i Model 3, som klarar 54 mil som bäst enligt WLTP-körcykeln. Fler batteristorlekar kan följa senare.
Tesla har också lärt sig av misstagen med Model X, och då pratar vi framför allt om de komplicerade måsvingedörrarna som öppnas uppåt. De visade sig vara tekniskt invecklade och gav de tidiga ägarna en hel del problem. Eftersom Model Y ska vara billigare och mindre invecklad får den inga måsvingedörrar.
Teaserbilden
Tesla har bjudit på en mörk teaserbild som egentligen inte säger så mycket. När inbjudan till premiäreventet kom försökte många ljusa upp bilden för att kunna se fler detaljer, men det enda som hände då var att en dold registreringsskylt med texten ”Nice try” syntes.
Det vi kan se är att fronten är ganska lik Tesla Model 3. De främre strålkastarna och LED-varselljusen känns igen och det gör även motorhuvens form.
Premiär natten mot fredag
Under natten mot fredag svensk tid är det dags för premiär. Du kan följa den live på Teslas sajt.