Volkswagens drag för att slippa dryga böter

Ytterligare tre elbilstillverkare med i VW:s utsläppspool.

Annons
Annons

Elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile har anslutit till Volkswagens utsläppspool. Det är toppen för Volkswagen som då får lättare att nå det snitt på 95 g/km över hela bilparken, som EU har satt som gräns för 2020. 

Nyheten kommer nu, men avtalen med de tre tillverkarna slöts i december förra året vilket gör att VW kan tillgodose sig de tre tillverkarnas snittutsläpp, som alltså är noll eftersom de bara tillverkar elbilar, för 2020.

– Ytterligare tre tillverkare anslöt sig till vår utsläppspool i december, men det är ännu oklart hur pass mycket det genomsnittliga koldioxidutsläppet kommer att påverkas, säger att en talesperson för Volkswagen till Automotive News.

Sedan tidigare har Volkswagen Maxus och MG med i sin utsläppspool, två tillverkare som ägs av kinesiska SAIC.

Når man inte EU:s utsläppsmål väntar böter i miljardklassen. Därför finns sedan en tid tillbaka flera sådana här konstellationer. Ford och Volvo Cars har ingått ett liknande avtal och Mazda åker snålskjuts på Toyota.

Detta hot om dryga böter har blivit en kassako för Tesla som enligt uppgifter till Automotive News tjänade motsvarande 1,2 miljarder dollar på sina avtal med Fiat/Chrysler och Honda.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen