Missen som BMW hade råd att göra med nya laddhybriden

Missen som BMW hade råd att göra med nya laddhybriden
Krönika

Erik Söderholm

BMW har lanserat flera nya laddhybrider på sistone, bland annat 330e. Som namnet antyder handlar det alltså om 3-serien som ligger i rätt storleksklass för att locka så många köpare som möjligt, särskilt tjänstebilister som är ute efter det låga förmånsvärdet.

Det finns dock en nackdel med 330e som köparen måste komma överens med innan hen skriver under kontraktet: den finns bara som sedan.

Det verkar inte bli någon kombiversion av 330e och vid en första anblick låter det helt galet: Sverige är kombilandet nummer ett och att locka svenska köpare med en sedanmodell är svårt.

Men om vi tänker några steg till är det här beslutet inte så konstigt trots allt.

• Det stämmer att kombiandelen är enormt hög i Sverige men 330e togs fram för att locka köpare även i USA, Kina och resten av Europa. Då blir den svenska kombimarknaden plötsligt ganska oviktig. Där är kombimodeller ovanliga. (Det är också därför BMW 330e har en bensinmotor och inte en dieselmotor – i resten av världen är det bensin som gäller.)

• Utöver det ska BMW alltså locka tjänstebilister med 330e och då är förmånsvärdet det absolut första och viktigaste som köparen tittar på. Om bilen inte finns som kombi kan det förstås ställa till problem på sommarsemestern men med tanke på det galet låga förmånsvärdet resten av året är sedankarossen en ganska liten uppoffring.

Om det här beslutet dessutom kan få några tjänstebilister att tänka till och utmana standardtanken att "det måste vara en kombi" är det förstås bra. Många kör runt med ett stort bagageutrymme helt i onödan.

Det kan alltså verka som att BMW helt enkelt inte prioriterar svenska kombiköpare när de lanserar en laddhybrid med sedankaross. Men det är helt enkelt så bilvärlden fungerar.

Kommer du förresten ihåg när de första "119-grammarna" började säljas? Bilar som miljöklassades eftersom de hade ett koldioxidutsläpp på under 120 gram. På den tiden fanns exempelvis Audi A4 och BMW 3-serie först bara med sedankaross, och dessutom med enbart manuell låda. Annars gick bilarna över 120-gramsgränsen.

Det hindrade inte svenska tjänstebilister från att rusa till bilhallarna och plötsligt köpa en sedanmodell med manuell låda. Sedan gjorde den tekniska utvecklingen att de snåloptimerade modellerna kom med både kombikaross och automatlåda, samtidigt som miljöreglerna gjordes om för att även tillåta större och törstigare bilar.

Sedankaross till en laddhybrid är alltså en "miss" som BMW hade råd att göra.

Missa inga nyheter – gilla oss på Facebook!

Jag köper hellre en sedan än en kombi.
Ja
61
89
Nej