BMW i8 Concept Spyder – bilder och filmer

Här har du de första bilderna och filmen på BMW i8 Concept Spyder, visserligen ett ”koncept” men sannolikt väldigt lik den bil som börjar säljas 2015. Spyder har till skillnad från Coupé en annan vindruta och täckta dörrar. Kombinationen av elmotor på framhjulen och trecylindrig turbomotor på bakhjulen ger en 0-100 tid på fem sekunder.
Annons

BMW i8 Concept Spyder – bilder och filmer
BMW kallar det här för ”koncept” men i8 Concept Spyder är sannolikt mycket nära den seriemässiga bilen som väntas 2015.

BMW i8 Concept Spyder ska premiärvisasAuto China 2012 i Beijing i slutet av april (27 april till 2 maj) och där kan vi i sedvanlig ordning – när det gäller BMW – konstatera att ”koncepbilen” är väldigt snarlik den produktionsmodell som senare kommer. Coupémodellen kommer sannolikt i produktion 2014 och den här öppna Spydern börjar byggas året därpå.

I allt väsentligt är i8 Concept Spyder lik den täckta Coupe som vi tidigare sett presenteras tillsammans med elbilen i3 (läs mer om BMW i3 och i8 genom att klicka på länken). Istället för genomskinliga dörrar har i8 Concept Spyder ”vanliga” dörrar och en annan vindruta. En ”båge” bakom nackskydden ger bättre säkerhet och sannolikt också mindre drag i nacken. Hur taket ska se ut får vi inte reda på men det blir sannolikt några skivor i kolfiber som går att stuva någonstans i bilen.

BMW i8 Coupé är en 2+2 modell med nödsäte bak för småväxta, i8 Concept Spyder är däremot strikt tvåsitsig. Måttmässigt hamnar BMW i8 Concept Spyder en liten bit under 335i Cabriolet och är 4.480 millimeter lång, 1.922 mm bred och endast 1.208 hög. Hjulbasen är 2.650 millimeter.

 

Precis som coupémodellen är BMW i8 Concept Spyder en laddhybrid som kombinerar både en elmotor och en förbränningsmotor. Elmotorn på 96 kW (131 hk) verkar på framhjulen och den turbomatade, trecylindriga bensinmotorn ger 164 kW (223 hk) ut till bakhjulen. Det blir en sammanlagd effekt på 260 kW (354 hk) och ett sammanlagt vridmoment på 550 Nm.

Den kombinerade effekten ger utmärkta prestanda, sprinten 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten är elektroniskt reglerad till 250 km/h. Batteripaketet av litiumjontyp får vi inte så många detaljer om ännu men körsträckan på enbart elmotorn är 30 kilometer. Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade EU-cykeln för laddhybrider anges till 3 l/100 km.

Mer om BMW i8 Concept Spyder finns i den pressrelease, på engelska, som du kan ladda ner som pdf-dokument genom att klicka på länken.




Annons
Annons
Rulla till toppen