"Jag måste erkänna att jag gillar fejkljudet i Porsche Taycan"

"Jag måste erkänna att jag gillar fejkljudet i Porsche Taycan"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Att gilla "fejkljudet" som många nya bilar skjuter ut i högtalarsystemet är ingen vidare populär åsikt i bilvärlden. Och jag kan börja med att säga att jag generellt sett faktiskt inte gör det.

När biltillverkarna måste använda sig av mjukvarutricks för att dölja det faktum att de faktiskt inte lyckats få fram något spännande motorljud är ganska tragiskt och ett nästan lika stort misslyckande som de omtalade "fejkutblåsen" som finns på var och varannan ny bil.

Och när det gäller elbilar är det förstås ännu dummare att skicka ut ljud i högtalarna. Det är ju så fantastiskt skönt att ha en silkeslen och helt tyst drivlina.

Men efter att ha sett några videoklipp med nya Porsche Taycan måste jag faktiskt erkänna – även om det tar emot något enormt – att deras fejkade motorljud är ganska häftigt!

På klassiskt Porschemanér finns ett särskilt tillval till Taycan som kostar 5.300 kronor och som heter "Porsche Electric Sport Sound". Du trodde väl inte att världens främsta expert på dyra tillval skulle bjussa på det som standard i en bil för 1,8 miljoner?

Tillvalet ska enligt Porsche "förstärka bilens eget ljud och få den att låta mer emotionellt". Det vet jag inte om jag håller med om. Men det är en ganska intressant mix av "tekniskt robottjut", jetmotor och en liten, liten nypa V8-muller som når örat.

Bara tanken att skicka ut V8-ljud i högtalarna på en elbil är ju korkat, men då ska vi komma ihåg 1) att Porsche Taycan nog kommer få en del ägare som här köper sin första elbil och kanske kommer från en bensin-Porsche, och då funkar fejkljudet som en "brygga" in i framtiden, och 2) att V8-mullret alltså bara finns lite i bakgrunden. Det är ljudet av jetmotor kombinerat av futuristiskt tjut som dominerar, tycker jag.

Skulle jag själv betala 5.300 kronor extra för att få min Taycan att låta roligare? Inte en chans. Men den som gör det kommer i alla fall åka runt med ett ljud som inte är helt ocoolt.

Då återstår bara problemet att Porsche Taycan heter "Turbo" i efterhand trots att den inte har någon. Men även det kan jag faktiskt vara villig att förlåta. Turbo har kommit att betyda "mer av något" på samma sätt som mobiltillverkarna numera pepprar ut nya modeller som heter "Pro" utan att för den sakens skull ha några finesser som är vettiga för yrkesfolk.

Världen har värre saker att reta upp sig på.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker också ljudet låter ganska ballt.
Ja
31
32
Nej