Jag maxade en Porsche 911 med extrautrustning för 800.000. Kan du slå det?

Vi kryssade i extrautrustning för över 800.000 kronor. Spela konfiguratorbingo med redaktionen!

Jag maxade en Porsche 911 med extrautrustning för 800.000. Kan du slå det?

Nästan alltid när vi har en Porsche 911 inne på test går redaktionen igenom tillvalslistan och skrattar åt alla roliga – och framför allt dyra – kryss du kan sätta i den.

Vi kallar det konfiguratorbingo eftersom du själv också kan vara med och spela i Porsches onlinekonfigurator.

Målet är alltså att få din Porsche att bli så dyr som möjligt. Reglerna ser ut så här: Jag kryssar helt enkelt i allt jag kan i tillvalslistan, och om jag stöter på en "konflikt" (där något tidigare tillval måste tas bort för att ett nytt ska läggas till) väljer jag den dyraste kombinationen.

Vi börjar med en helt standardutrustad Porsche 911 Carrera S, som går loss på 1.155.000 kronor.

En salig blandning av röda mätare, Alcantararatt, tryffelbrun skinnklädsel och kolfiberpanel. Inte vackert, men dyrt. Och i det här fallet är det målet.

Lackfärg

Solidvit känns inte så kul på en ny Porsche, kanske. Då är det roligare med en dyr speciallack. Även om jag faktiskt gillar den skrikiga Miami Blue-färgen får det bli Carmine Red för 28.300 kronor.

Fälgar

Dyrast här är en uppsättning 20/21-tumsfälgar (olika fram/bak) i femekersdesign. De ser inte så speciella ut egentligen men kostar 24.800 kronor. Och jag vill ha dem svartlackerade för 12.400 kronor extra.

Därmed har jag lagt över 37.000 kronor bara på fälgarna till min Porsche – mer än vissa har i bilbudget över huvud taget. Kaching!

Klädsel och stolar

"Läderinteriör Club" låter egentligen inte så Porschigt men det är ju dyrast, så så får det bli. Tryffelbrunt var ändå ganska snyggt. Jag väljer också adaptiva sportstolar (18-vägs) inklusive minnespaket. Totalkostnad denna sektion: 90.400 kronor (!).

Andra tillval

Här kryssar jag i allt jag kan i tillvalslistan, dyrt eller inte. (Det finns förresten inte så mycket som är billigt i listan, men ändå.)

En av favoriterna är att varvräknaren kostar 3.600 kronor att få i en annan färg. Jaså, du vill också att tidtagaruret (som aldrig används) också ska vara i rött? Det blir ytterligare 3.600 kronor, tack.

Tyvärr kan jag inte få både Porschevapnet och modellogotypen präglade på mittarmstödet så jag får nöja mig med en av dem för 2.400 kronor extra.

Och dessvärre kan jag inte heller hitta någon ruta för broderat Porscheemblem i nackstödet, eller läderklädda ventilationsgaller heller för den delen. Det tog Porsche över 13.000 kronor extra för tidigare.

Några andra godbitar:

• Skyddsfolie fram (vad det nu är): 19.900 kronor
• Keramiska bromsar med högglansiga svarta bromsok: 101.700 kronor
• Bakrutetorkare (ful, men ökar priset så den kryssar jag i): 3.600 kronor
• Garageöppnare (trots att jag inte har något garage att öppna): 3.000 kronor
• Tryffelbruna säkerhetsbälten: 4.600 kronor
• Lackerad nyckel och fodral i läder: 3.800 kronor
• Belysta instegslister i kolfiber: 11.800 kronor
• Högtalarsystem Burmester: 48.000 kronor
• Fabriksleverans i Leipzig inklusive "dynamisk körinstruktion" (vilket roligt ord för att någon visar hur du ska köra din Porsche): 13.800 kronor.

Avdelningen "borde vara standard"

En bil för 1,2 miljoner i grundpris borde ha de här detaljerna som standard:

Elektriskt infällbara ytterbackspeglar (3.500 kronor)
Bränsletank 90 liter (2.000 kronor)
Backkamera: 6.800 kronor
Nyckellös start: 5.700 kronor
Eluppvärmda stolar: 5.100 kronor

Men här tar Porsche alltså över 23.000 kronor extra för sådant som egentligen borde vara standard.

Sammanfattning

Totalpriset blir 1.979.600 kronor – och visst svider det lite att inte ha gått över tvåmiljonersstrecket. Men det är ändå extrautrustning för 824.600 kronor.

Finns det någon ams-läsare som kan slå det? Säkert. Bring it on! Och kom ihåg, utan länk till din konfiguration (klicka på "Skapa Porsche Code" när du är klar) har det inte hänt.

Här är länken till vår specifikation.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag väljer hellre fler tillval än en starkare motor.
107
118