Ännu en allvarlig Teslakrasch – men föraren använde inte autopiloten

En Teslaförare har omkommit i Nederländerna efter en krasch, skriver CNBC. Det dröjde länge innan räddningstjänsten kunde lyfta ur kroppen. Anledningen var att batteripaketet gått...

Annons
Annons

En Teslaförare har omkommit i Nederländerna efter en krasch, skriver CNBC.

Det dröjde länge innan räddningstjänsten kunde lyfta ur kroppen. Anledningen var att batteripaketet gått sönder och räddningstjänsten var oroliga att bilen fortfarande skulle vara strömförande.

Räddningstjänsten har fått särskild utbildning för att hantera kraschade elbilar – det är inget nytt. Den här gången fanns en oro för att bilen fortfarande skulle vara strömförande, eftersom kraschen var mycket allvarlig och vissa delar av batteripaketet fattat eld, skriver flera medier.

För några år sedan fick Tesla mycket ofrivillig uppmärksamhet för flera batteribränder, något som retade upp Teslachefen Elon Musk.

”Incidenterna fick tyvärr fler rubriker än resten av de sammanlagt 200.000 bilbränderna som inträffade i USA. Sannolikheten för brand i en Tesla Model S är ungefär en på 8.000. Det är fem gånger mindre risk än i en konventionell bil och om en brand ändå uppstår blir den relativt sett mindre farlig”, skrev han i ett blogginlägg.

Det är också en seglivad myt att chassit i en elbil kan bli strömförande vid en krock.

”Traktionsbatteriet som driver fordonet är, till skillnad från det vanliga 12-voltsbatteriet, inte jordat i chassit. Vid en krock bryter elbilens säkerhetssystem kopplingen mellan traktionsbatteriet och drivlinans kraftelektronik”, säger Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon på Sveriges tekniska forskningsinstitut.

”Batteriet har ingen elektrisk potentialskillnad mot omgivningen. Och eftersom det inte finns någon potentialskillnad, spänning, kan man utan risk röra vid fordonet. Inte ens om säkerhetssystemet fallerar och ledande föremål kortsluter batteriets båda poler kan man få en stöt. Traktionsbatteriet har en inbyggd smältsäkring som då hanterar felströmmen och brinner av”, fortsätter han.

Det började snabbt spekuleras i om föraren hade autopilotfunktionen aktiverad. Tesla har bekräftat att föraren körde själv, och inte med hjälp av autopiloten. Bilen kördes i över 155 km/h när föraren kraschade in i ett träd.

”Vi jobbar med myndigheterna för att ta reda på alla fakta om olyckan och erbjuder vårt fulla samarbete”, skriver Tesla i ett uttalande.

Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.

Annons
Annons
Rulla till toppen