Bara en av fem laddhybrider får högsta betyg – fem stjärnor – i tyska bilistorganisationen ADAC:s senaste upplaga av EcoTest. Volvo XC90 T8 intar jumboplatsen med bara en av fem stjärnor.
Slutsatsen blir att en laddhybrid inte automatiskt blir någon klimatsmart bil bara för att den kan köras på el i teorin.
EcoTest tittar på både koldioxid (förbrukning) och andra utsläpp. Toyota Prius Plug-in Hybrid lyckas riktigt bra eftersom den är snål och dessutom, tvärt emot de flesta konkurrenter, inte har en förbränningsmotor med direktinsprutning. Ett sådant bränslesystem kan öka utsläppen av partiklar ordentligt.
”Japanen är dessutom väldigt sparsam med bensin och ström”, skriver ADAC.
Volkswagen Passat GTE lyckas bara halvbra och får ett trestjärnigt betyg. Volvo XC90 T8 får nöja sig med en enda stjärna.
”Det största problemet med den undersökta Volvomodellen är den enorma vikten, och det ger jämförelsevis hög förbrukning och utsläppsvärde.”
Men ADAC avfärdar inte alla laddhybrider – tekniken kan fungera utmärkt som en ”brygga” mellan dagens bilar med förbränningsmotor och en helt eldriven bil. Det gäller dock att förarna laddar sina bilar för att laddhybriderna ska kunna köras på ström i stadstrafik.
Så gick testet till
ADAC:s EcoTest använder inte den nuvarande, europeiska NEDC-körcykeln för att mäta förbrukning och utsläpp utan den kommande WLTP-körcykeln som ska vara mer verklighetstrogen, och bilarna körs med 200 kilo last.
Testet mäter förutom förbrukning (och därmed utsläpp av koldioxid) också kolmonoxid, kolväten, kväveoxider och partiklar. Bilarna delas inte in i olika klasser utan kan jämföras med varandra. Laddhybrider körs två gånger: en gång med tomt batteri, som ren förbränningsmotorbil, och en gång med fulladdat batteri.
Så blev resultatet
Bilmodell | Poäng utsläpp | Poäng koldioxid | Totalbetyg |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 47 | 50 | 5/5 |
Volkswagen Passat GTE Sportscombi | 34 | 33 | 3/5 |
Kia Optima Plug-in Hybrid | 27 | 34 | 3/5 |
BMW 225xe iPerformance | 27 | 18 | 2/5 |
Volvo XC90 T8 Twin Engine | 12 | 12 | 1/5 |