Hyperloop One tar stort steg mot att bli verklighet

Ett av företagen som vill bygga supersnabba tåg med hjälp av Hyperlooptekniken har slutfört ett första test i full skala – och det verkar som att...

Annons
Annons

Ett av företagen som vill bygga supersnabba tåg med hjälp av Hyperlooptekniken har slutfört ett första test i full skala – och det verkar som att tekniken faktiskt fungerar. Hur mycket den kommer kosta att bygga är dock mer oklart.

Hyperloop fungerar i princip som ”rörpost” där en passagerarkabin skjuts fram i extremt hög hastighet genom ett vakuumrör. Teslachefen Elon Musk började utveckla tekniken 2012 men det har nu tagits över av andra företag. Att åka mellan Stockholm och Göteborg skulle ta en dryg halvtimme med Hyperloop, jämfört med dagens tre och en halv timme med tåg.

Hyperloop One tar stort steg mot att bli verklighet

Företaget Hyperloop One har alltså slutfört ett fullskaligt test av en ”passagerarpodd” i ett vakuumrör. Podden använder magnetiska krafter för att hållas uppe och färdas framåt. Accelerationen nådde som mest 2 G och topphastigheten blev 110 km/h – ganska långt från vad tekniken ska prestera när den är klar, men ändå ett steg i rätt riktning.

Podden ska ha plats för både passagerare och last, mäter 8,5 meter på längden och byggs av aluminium och kolfiber.

Nästa steg är att skruva upp hastigheten på testbanan i Nevada. Hyperloop One siktar på 400 km/h i nästa testomgång. När Elon Musk började skissa på Hyperlooptekniken hintades det om hastigheter på uppemot 1.200 km/h.

Hyperloop One tar stort steg mot att bli verklighet
Testbanan i Nevada är 500 meter lång.
Annons
Annons
Rulla till toppen