Ett av de viktigaste problemen som måste lösas om fler ska välja en elbil är de höga inköpspriserna. Visst, elbilen är nästan alltid billigare att äga än en bensin- eller dieselbil, men många köpare tänker inte längre än till vad som står på prislappen i bilhallen.
På den kinesiska marknaden finns dock många elbilar med helt annorlunda prislappar än vad svenska bilköpare är vana vid. Ett exempel är biltillverkaren JAC som släpper nya elbilen iEV A50 nu i vår.
Med ett batteripaket på 60 kWh ska räckvidden ligga på 50 mil enligt den officiella körcykeln och det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten. Det intressanta är att prislappen ligger på motsvarande 90.000 kronor.
Någonstans måste ingenjörerna förstås ha sparat in och i kinesiska bilar är det inte ovanligt att besparingarna görs på säkerheten och detaljkvaliteten. Men det är ändå intressant att se prisskillnaden mellan våra marknader.
Tekniknivån verkar det i alla fall inte vara något större fel på: infotainmentsystemet har en ”Teslalik” skärm på 10,4 tum och det finns nyckellös start och en 360-graderskamera.