Audis kontring mot Teslas snabbladdare: Ett abonnemang för 72.000 laddstolpar

Audis kontring mot Teslas snabbladdare: Ett abonnemang för 72.000 laddstolpar

Audi ska visa upp den produktionsfärdiga versionen av elsuven e-tron senare i september. Men förutom själva bilen kommer en annan nyhet som är efterlängtad av många: ett abonnemang som samlar ihop nästan all elbilsladdning vid olika publika laddare till ett enda laddkort.

Det finns en mängd olika företag som erbjuder laddstolpar längs vägarna i Europa och tyvärr behöver du i princip ett kort eller abonnemang för varje aktör – något vi skrivit om tidigare.

Audis nyhet är alltså att samla ihop flera aktörer till ett enda abonnemang. På så sätt kan man säga att Audi tar en "genväg" för att skapa en konkurrent till Teslas Supercharger-nät.

Exakt vilka aktörer som ansluter sig till det här samarbetet i Sverige är ännu inte klart, enligt Audis svenska informationschef Irene Bernald, och inte heller vad abonnemanget ska kosta.

Ladda med kort – eller utan

I den här laddtjänsten ska ungefär 80 procent av alla publika laddstationer i Europa ingå, enligt Audi, och både elbilister och laddhybridförare kommer kunna prenumerera på tjänsten som ska finnas tillgänglig i 16 länder.

"Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning", skriver Audi i pressmeddelandet.

Tjänsten består av ett kort som gäller för olika typer av både snabb- och långsamladdning. Ibland kommer kortet inte behövas, utan då räcker det att en QR-kod skannas i en mobilapp.

Med hjälp av appen kan du också planera resan i förväg. Navigationssystemet tar då hänsyn till bilens batteristatus, trafiksituationen och tiden för laddning.

Från 2019 byggs systemet ut med något som kallas Plug & Charge. Det innebär att föraren inte alltid behöver ta fram laddkortet. Bilen kommunicerar krypterat med laddstationen och laddningen kan sättas igång utan kort eller app.

Audi är med i laddnätverket Ionity som ska bygga snabba laddstationer i Europa. Audi e-tron klarar snabbladdning på upp till 150 kW men Ionitystationerna klarar betydligt mer än så. Ionity ska "primärt" erbjuda förnybar el, så det är alltså inte garanterat att all el är klimatsmart.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här låter som en riktigt bra lösning!
Ja
42
1
Nej