Snart är det slut på gratisladdningen för nya Teslaköpare

Samtidigt kämpar konkurrenterna för att bygga ett eget laddnätverk.

Snart är det slut på gratisladdningen för nya Teslaköpare

Att ladda vid någon av Teslas snabbladdare var länge gratis. Men nu börjar det bli trångt vid Superchargerstationerna, och värre lär det bli när den billigare Tesla Model 3 dyker upp på svenska vägar.

Därför är det inte så underligt att Tesla tänker om och börjar ta betalt för laddningen.

Tesla erbjöd ganska länge gratis laddning vid Superchargerstationerna, men den begränsades senare till 400 kWh per år för nya Model S och Model X. Det räcker till ungefär 160 mils körning.

Den som köper en ny Tesla och använder en kod från en annan Teslaägare har dock fått helt gratis snabbladdning. Men efter den 16 september är det slut med det – då får köparna istället ett laddkort med 100 dollar och efter det blir det alltså till att betala själv för laddningen.

Oavsett om bilen är köpt med kod från en annan Teslaägare eller inte, ingår alltid snabbladdning på 400 kWh per år.

Teslas nät med egna snabbladdare är en av de viktigaste konkurrensfördelarna Tesla har jämfört med andra biltillverkare. Flera stora bilföretag har dock gått ihop för att skapa ett eget laddnätverk kallat Ionity. Och tidigare i veckan kom beskedet att Audi "tar en genväg" för att konkurrera med Tesla genom att samla en mängd olika företag som tillhandahåller laddstolpar i ett och samma abonnemang.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker absolut snabbladdning ska ingå i bilens pris.
Ja
33
24
Nej