Det är mycket ny teknik som ska klämmas in i dagens laddhybrider. Förutom en förbränningsmotor ska åtminstone en elmotor in – och de ska dessutom samarbeta harmoniskt utan ryck.
Just mekaniken och de fysiska komponenterna verkar det inte vara några större fel på i moderna elbilar och laddhybrider, enligt ägarna själva. Istället är det mjukvaruproblem och buggar som retar upp ägarna.
I den här artikeln har vi grävt ned oss i auto motor & sports begagnatdatabas med totalt 49.000 bilbetyg från ägarna själva. Vi har fokuserat på betyget för driftsäkerhet bland elbilar och laddhybrider av modellår 2012–2019. Varje bilmodell har minst tio svar och det totala urvalet är 1.353 bilbetyg.
Du kan själv sätta betyg på din bil här och digitala prenumeranter kan själva söka fram betyg här.
Japanska biltillverkare har historiskt sett hållit hög kvalitet och Nissan Leaf är inget undantag – den hamnar på överlägsen förstaplats med ett problemfrihetsbetyg på 94 procent från ägarna. Däremot hamnar koncernsyskonet Renault väldigt långt ned med elbilen Zoe – där är ägarna inte alls lika nöjda med driftsäkerheten.
Men driftsäkerhet är inte allt, och när ägarna själva får välja får faktiskt Renault Zoe ett något bättre totalbetyg som begagnad i vår duell mot Nissan Leaf som du kan läsa här. Den innehåller också tre viktiga kontrollpunkter du måste kolla vid ett Leafköp.
Japanska biltillverkare hamnar dock inte alltid i topp. Mitsubishi Outlander PHEV, som i flera år varit en av Sveriges mest sålda laddhybrider, hamnar under snittbilen med många mjukvarufel. Över huvud taget får den modellen faktiskt ett ganska dåligt totalbetyg som begagnad, något du kan läsa om i vår begagnatguide.
Efter Nissan Leaf kommer (kanske något överraskande) BMW i3 och laddhybriden 330e. Just i3 hade en hel del mjukvaruproblem och irriterande buggar när den lanserades, men den har blivit betydligt bättre med åren och hamnar nu alltså på en andraplats.
Men när det gäller i3 finns det en del andra saker att ta hänsyn till om du ska slå till. Vårt begagnattest avslöjar vad ägarna tycker i de andra grenarna.
Även Kia verkar hålla hög kvalitet på laddhybridversionerna av Optima och Niro, liksom Audi A3 e-tron – vilket är underligt med tanke på att det i princip identiska syskonet Volkswagen Golf GTE hamnar långt ned på listan tillsammans med storsäljaren Passat GTE.
Volkswagen verkar hålla högre kvalitet på de helt eldrivna bilarna än på laddhybriderna, enligt våra ägare.
Volvos laddhybrider hamnar samtliga under snittbilsbetyget och värst är XC90 T8. Den hade många kvalitetsproblem vid lanseringen, men ska ha blivit bättre sedan dess. Betygen för senare årsmodeller är mycket bättre. Vi har gjort tre matiga begagnatguider till Volvo XC90 som du kan läsa här nedan – och vårt råd är att göra det innan du slår till.
Det är på samma sätt med Tesla Model X – många buggar i början, men kvalitetsnivån har höjts och i Teslas fall kan ju bilarna också uppdateras med ny mjukvara över nätet.
XC60 T8 lyckas bäst bland Volvomodellerna, kanske eftersom den lanserades flera år efter XC90 T8. Då borde buggarna ha lösts.
Hela listan: Laddbilarna som strular minst – och mest
Bilmodell | Betyg problemfri (%) |
Nissan Leaf | 94 |
BMW i3 | 91 |
BMW 330e | 90 |
Kia Optima Plug-in Hybrid | 90 |
Audi A3 e-tron | 90 |
Kia Niro Plug-in Hybrid | 89 |
Volkswagen e-Golf | 89 |
Snittbilen | 89 |
Hyundai Ioniq Electric | 87 |
Tesla Model S | 87 |
Volvo XC60 T8 Twin Engine | 87 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 86 |
Volvo V60 D5/D6 Twin Engine | 86 |
Volkswagen e-Up | 86 |
Opel Ampera | 85 |
Renault Zoe | 84 |
Volkswagen Golf GTE | 83 |
Volkswagen Passat GTE | 82 |
Tesla Model X | 81 |
Volvo XC90 T8 | 79 |