Avslöjat: Volkswagen använder fyra gånger mer kobolt än Tesla

Nya folkelbilen snålar inte med kontroversiella materialet.

Avslöjat: Volkswagen använder fyra gånger mer kobolt än Tesla
Volkswagen öppnar snart för förhandsbokningar av elbilen ID, som ännu inte visats i produktionsfärdigt skick.

En av de stora utmaningarna när det gäller elbilar är att kunna bygga batterierna på ett klimatsmart och ansvarsfullt sätt.

De senaste åren har vi flera gånger skrivit om fruktansvärda förhållanden i gruvorna där batterimaterialen bryts, men samtidigt är omställningen till eldrift en viktig chans att belysa den här typen av problem för att komma till rätta med dem.

Med det sagt är det förstås en fördel om biltillverkarna redan nu försöker använda så lite kontroversiella material och "konfliktmetaller" som möjligt.

Nu visar det sig att Volkswagen kommer använda mellan 12 och 14 procent kobolt i batterierna till nya elbilen ID 3, som ännu inte börjat säljas. Det avslöjar en Volkswagenchef för tidningen Wirtschaftswoche. Det är i så fall fyra gånger mer än i batterierna i Teslas bilar (2,8 procent).

När Volkswagen ID 3 börjar rulla på vägarna kommer den alltså ha mer än fyra gånger högre andel kobolt i batteriet, och det blir ganska mycket totalt sett eftersom ID 3 beskrivs som en "folkelbil" som ska locka enormt många köpare.

Enligt uppgifter har Volkswagen sett över riktlinjerna för underleverantörerna som förser jättekoncernen med kobolt och leverantörerna måste kunna svara på vissa frågor om framställningen gällande miljön, arbetsförhållanden och korruption, men det är oklart om det också ingår några kontroller på att detta följs från Volkswagens sida.

Battericeller med mindre än hälften så mycket kobolt är redan under utveckling hos Volkswagen, men vi får inte veta när de är klara för tillverkning.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker biltillverkarna måste bli mycket bättre på att bygga mer ansvarsfulla elbilsbatterier.
Ja
496
57
Nej