Väntade tre år på sin Tesla – levererades till en annan köpare: "Otroligt irriterande"

Tre förväntansfulla år senare – nu kör någon annan hans Tesla Model 3. Men Tesla håller inte med.

Väntade tre år på sin Tesla – levererades till en annan köpare: "Otroligt irriterande"

Tesla har på allvar kommit igång med produktionen av Model 3. Här i Sverige hamnade Teslas billigaste elbil högt upp på listan över landets mest registrerade för mars månad, och även i Norge är trycket högt.

Även om många Teslaköpare som sett fram emot sin Model 3 länge också är nöjda med sina bilar, finns det gott om exempel på nyblivna ägare som rasar över hur de blivit behandlade.

Tesla har vid flera tillfällen skickat ut meddelanden om att bilen finns att hämta när den i själva verket inte är klar för leverans, och nu kommer rapporter från Norge om hur en Teslaköpare blivit ännu värre behandlad.

"Jag har kollegor som beställt efter mig men som redan fått sin bil"

Tor Inge Ulveseth, som förhandsbokade en Tesla Model 3 för tre år sedan, gjorde det för att kunna bli en av de första att köra Model 3. Men så blev det inte. Förväntad leverans var 16–29 mars, men han har inte hört något från Tesla och när han själv kollade chassinumret på en norsk sida såg han att den redan var registrerad på en annan ort.

"Jag har kollegor som beställt efter mig men som redan fått sin bil. Det är otroligt irriterande", säger han till Teknisk Ukeblad.

Han har flera gånger försökt ringa Tesla, men han får inga besked och beskriver situationen som kaotisk.

En annan Teslaköpare som Teknisk Ukeblad varit i kontakt med fick beskedet att hans bil inte kunde hittas, för den skulle stå på en båt på väg till Norge, men chassinumret var redan registrerat i Oslo.

Tesla beklagar – men ingen kör "någon annans" bil

Teslas norska kommunikationschef Even Sandvold Roland beklagar att vissa kunder råkat ut för leveransproblem. Men enligt honom blir köparen ägare till sin bil först när leveransen är gjord, så att någon skulle köra iväg med "någon annans Model 3" håller han inte med om. 

Han tillägger att Tesla förstår om kunderna är frustrerade för att vissa beställningar försenades eller inte följdes upp på rätt sätt.

Uppdatering 15.40: Vi har ändrat från registreringsnummer till chassinummer i översättningarna från norska.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag beställer gärna min bil på nätet, som hos Tesla.
Ja
136
222
Nej