Se hela uträkningen – därför är Tesla så billig som tjänstebil

Jämförs med betydligt klenare dieselbilar. Staten tappar miljoner i skatteintäkter.

Skatteverkets bedömning ger Tesla mer än 100.000 kronor extra i nedsättning av det förmånsgrundande priset, visar vår granskning. Skattebetalarna står för notan.

Vår bedömning är att Model 3 Long Range Dual Motor borde jämföras med starkare och accelerationssnabbare konventionella bilar än de som Skatteverket använder i sin kalkyl. Rimliga versioner vore Audi S4, BMW 340i xDrive, Mercedes C 400 4Matic och Volvo V60 T6 AWD. Det är bilar som har 331 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 5,1 sekunder i snitt. De stämmer bättre överens med definitionen "närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass".

Skatteverket kommer i sitt underlag fram till att snittpriset för de modeller man jämför Model 3 Long Range Dual Motor med är 392.600 kronor.

Läs också: Skatteverkets miss gör Tesla Model 3 rekordbillig som tjänstebil

Skatteverket Pris enligt SKV
Tesla Model 3 LR AWD 685.000:–
Audi A4 2,0 TDI 190 quattro 361.700:–
BMW 320d xDrive 393.500:–
Mercedes C 200 4Matic 379.900:–
Volvo V60 D3 AWD aut Momentum 336.900:–
Snitt jämförelsebilar 377.600:–
Extrautrustning 15.000:–
Avrundat 392.600:–

Fotnot: Vi vet att snittpriset är fel om man räknar ihop jämförelsebilarna och dividerar. Men detta är den information vi har fått från Skatteverket.

I vår kalkyl blir snittpriset drygt 100.000 kronor högre, nämligen 493.550 kronor.

Vårt förslag Pris enligt SKV
Tesla Model 3 LR AWD 685.000:–
Audi S4 Sedan 3,0 TFSI 592.800:–
BMW 340i xDrive 468.600:–
Mercedes C 400 4Matic 514.900:–
Volvo V60 T6 AWD Momentum 397.900:–
Snitt 493.550:–

Om vi jämför förmånskalkylerna i Skatteverkets bilförmånsberäkning ser det ut så här:

Tesla 3 LR AWD Nu enligt SKV Vår jämförelse
Förmånsgrundande pris 392.600:– 493.550:–
Förmånsvärde per år 13.485:– 13.485:–
Räntedel 1.501:– 1.887:–
Prisdel 1 31.387:– 31.387:–
Prisdel 2 8.770:– 28.960:–
Fordonsskatt 360:– 360:–
Reducering elbil –10.000:– -10.000:–
Summa 45.503:– 66.079:–

Skillnaden är alltså strax över 20.000 kronor om året i förmånsvärde, eller drygt 1.700 kronor i månaden, för tjänstebilisten.

Läs också: Skatteverkets svar: Vi tar mer hänsyn till storlek än effekt

Förlorar 10 miljoner i skatteintäkter – varje år

Konsekvenserna av Skatteverkets bedömning blir kännbara för statskassan. Vid 50 procent marginalskatt innebär det att statskassan förlorar minst 10 000 kronor per år i uteblivna skatteintäkter för varje Model 3 Long Range Dual Motor som rullar som tjänstebil. Bara i inkomstskatt. Sedan tillkommer uteblivna arbetsgivaravgifter.

Enligt analysföretaget Vroom är fördelningen mellan privatköpare och företag 42 respektive 58 procent hittills i år för Model 3. Statistiken hos Bil Sweden visar att det har registrerats 1.649 Model 3 under perioden januari–maj i år. Antalet företagsbilar är då 956 stycken. Det betyder att statskassan förlorar nästan tio miljoner kronor per år på dessa bara i inkomstskatt på grund av Skatteverkets bedömning.

Vår granskning visar även att Skatteverket har gjort liknande bedömningar i underlaget till nedsättningen av de förmånsgrundande priserna för Tesla Model S och X. Sannolikt rör det sig därför om långt större belopp som staten förlorar – varje år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.