Teslamissen som kan kosta dig 30.000 om året

Många Teslabilar som rullar på svenska vägar har helt fel effektuppgifter i Bilregistret. Försäkringspremien kan bli över 30.000 kronor högre om året om du råkar välja "fel" bil, visar vår granskning.

Annons
Annons

Teslas starkaste och snabbaste prestandamodeller kan enligt Transportstyrelsen ha nästan 800 hästkrafter – eller bara 89. Den som slår till på en ”effektsvag” Tesla kan spara tusenlappar jämfört med en Teslaköpare som råkar välja ett ”starkt” exemplar, visar en granskning Recharge har gjort.

En Teslamodell som är helt identisk med en annan kostar 32.000 kronor mer att försäkra om året för vår exempelperson. Anledningen är att Transportstyrelsen lagt in olika effektsiffror i Bilregistret för likadana bilar. Bilens effekt i verkligheten är alltså densamma – det är bara siffran i Bilregistret som skiljer.

70 bilar kollade

Recharge har tagit ut registreringsnummer för samtliga Tesla Model S och Model X till salu på sajten Bytbil.com och kollat upp effektsiffrorna hos Transportstyrelsen. Vi har också jämfört försäkringspremier hos If för en testperson.

Vår granskning visar att en Tesla Model S P85D med bara 89 hästkrafter enligt Transportstyrelsen kostar 8.000 kronor om året att helförsäkra för vår exempelperson. Men för ett annat exemplar, av samma årsmodell och som tekniskt sett är identiskt, men som enligt Bilregistret har 772 hästkrafter, blir försäkringspremien plötsligt 40.000 kronor om året för samma person.

Problemet med inkonsekventa effektuppgifter verkar inte finnas på samma sätt i Model X – där har alla bilar vi undersökt minst 520 hästkrafter. Det verkar inte heller finnas i nyare årsmodeller av Model S. I den här granskningen har vi inte tittat på Model 3.

Läs också: Transportstyrelsens svar: Vi får inte ifrågasätta siffrorna

Ingen röd tråd

Ett annat problem som dock finns för både Model S och Model X är att premierna kan variera väldigt mycket mellan olika versioner.

• En Model S 70D från 2016, som var märkets instegsmodell, har enligt Transportstyrelsen 524 hästkrafter. Det är lika mycket som en Model S 90D från samma år, som är mycket snabbare. Trots att modellerna har lika mycket effekt kostar den snabbare 90D-modellen nästan 10.000 kronor mindre att försäkra än instegsmodellen.

• Flera Model S 85 och 85D som är några år gamla har mellan 89 och 93 hästkrafter enligt Transportstyrelsen. Men andra exemplar kan ha mellan 387 och 524 hästkrafter.

• Allra dyrast att helförsäkra är en Model X P90D från 2016 som går loss på 41.520 kronor om året för vår exempelperson. Men en annan bil som tekniskt sett är helt identisk kostar 27.420 kronor att helförsäkra, en skillnad på 14.100 kronor.

Läs också: Så räknar Transportstyrelsen ut effekten för elbilar

Påverkar inte Teslas ”egen” försäkring

Det är en mängd faktorer som påverkar försäkringspremien och försäkringsbolagen vill inte avslöja exakt vilka uträkningar och avvägningar som görs. Men bilens effekt verkar onekligen spela en mycket stor roll för premien, åtminstone hos If.

Tesla i Sverige vill inte kommentera uppgifterna kring effekten.

En viktig detalj är att Teslas svenska märkesförsäkringspartner Trygg-Hansa inte ska ta hänsyn till bilens effekt när premien räknas ut, så där kan skillnaderna mellan modellerna bli mindre. Där får vi dock en betydligt högre premie för två olika Tesla Model S P85D från 2015. Den ena med 89 hästkrafter kostar 29.393 kronor per år att helförsäkra, den andra med 772 hästkrafter går loss på 29.575 kronor per år.

Fotnot: För bilar som är äldre än tre år har vi jämfört priser på helförsäkring. För bilar som är nyare har vi jämfört priser på halvförsäkring eftersom bilen fortfarande har vagnskadegaranti. Testpersonen är 31 år, bor i Stockholm, parkerar på gatan och har tio skadefria år. Körsträckan är satt till 1.500–2.000 mil om året. Samtliga försäkringspremier i tabellen nedan är hämtade från If.


Annons
Annons
Rulla till toppen