Elon Musks nya grepp – för att skippa diesel-Teslan

Och Porsche har ett slugt knep för att kapa rekordtiden.

Annons
Annons

Teslachefen Elon Musk var inte sen att utmana Porsche om rekordtiden runt Nürburgring. Med en uppdaterad version av Tesla Model S, som fått ny drivlina med tre elmotorer, planerar han att slå tiden med stor marginal.

Enligt uppgifter till tyska auto motor und sport tidigare i veckan är Tesla på mycket god väg.

En detalj som fått mycket uppmärksamhet är att den Tesla Model S som testkörs runt Ringen laddas med en dieselgenerator, eftersom det inte finns någon tillräckligt snabb laddstation i närheten. Och eftersom det är dyrt att boka Nürburgring finns det inte tid att åka iväg längre sträckor för att ladda.

Nu har Tesla dock installerat en Supercharger vid Ringen, och det handlar inte om någon temporär snabbladdare som ska tas bort efter rekordförsöket – det är en permanent Supercharger.

Läs också: Tesla Model S klockad på Nürburgring – 20 sekunder snabbare än Porsche Taycan

Porsches sluga knep

Men när det gäller Ringentiden har Porsche ett äss i rockärmen. Rekordtiden 7.42 sattes med en Porsche Taycan Turbo – inte en Turbo S. Den som är lite konspiratoriskt lagd skulle kunna hävda att det var ett sätt för Porsche att trissa upp stämningen och inte sätta den snabbaste tiden vid första försöket, utan dra ut på det.

Skillnaden är att Turbo S har en overbosotfunktion med mer effekt och en del andra finesser som skulle kunna göra stor skillnad för varvtiden.

Elon Musk har sagt att även Tesla Roadster ska testköras på Nürburgring, men inte förrän 2020. Han är övertygad om att den kommer sätta en imponerande tid – till och med bättre än den snabbaste produktionsbilen idag, Lamborghini Aventador SVJ, som fått en tid på 6.45.

Snabbaste elbilen runt Ringen är Volkswagen ID R som fick en tid på 6.05, men den är inte registrerad för gatkörning.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen