Porsches besked: Då kommer nya batteritekniken

Ska bland annat fungera bättre i svenskt vinterklimat.

Annons
Annons

Det är många både i bilbranschen och bland bilköparna som är nyfikna på nästa steg inom batteritekniken. Bättre batterier kan innebära snabbare laddning och längre räckvidd.

De flesta lyfter upp solid state-tekniken som en efterföljare till dagens litiumjonbatterier. Grundtekniken är till stor del densamma, men istället för flytande elektrolyt används ett fast material.

Solid state-batterier får högre energitäthet än dagens batterier och mindre brandrisk, och de ska även fungera bättre i varmt och kallt klimat.

Exakt när biltillverkarna börjar bygga elbilar med solid state-batterier är det än så länge ingen som vet, och det låter lite annorlunda hos olika märken. Porsche har planer på en ny supersportbil och där skulle solid state-batterierna kunna lanseras.

Läs också: Storsatsning på solid state-batterier ska ge betydligt längre räckvidd

Ligger 7–10 år bort

Porsches elbilschef Stefan Weckbach tror dock inte att solid state-tekniken kommer vara klar för serieproduktion någon gång under de närmaste åren. Den som väntar in solid state-tekniken för sin nästa elbil kan alltså få vänta ett tag.

”Jag är ganska säker på att solid state-batterier blir nästa steg. Men är den teknologin redo för serietillverkning inom de närmaste fem åren? Jag vet inte, men jag tror inte det”, säger han i en intervju med sajten Car Sales.

Enligt Stefan Weckbach ligger solid state-batterierna mellan sju och tio år bort, vilket är en lite mer pessimistisk plan än Toyotas.

Porsche är definitivt inte ensamma om att titta närmare på tekniken. BMW, Toyota och Ford är bara några av alla biltillverkare som smider planer för den nya batteritekniken. Toyota ska visa upp hur långt utvecklingen gått vid öppningen av sommar-OS i Tokyo nästa år.

Hos Volkswagenkoncernen är det främst Porsche och Audi som utvecklar solid state-tekniken för att göra den klar för serieproduktion.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen