Volvo fortsätter smygvisa eldrivna XC40 – här är senaste detaljerna

Volvo fortsätter smygvisa eldrivna XC40 – här är senaste detaljerna

Volvo fortsätter smygvisa den eldrivna versionen av suven XC40, som ska presenteras officiellt senare i oktober.

Sist skröt Volvo om hur eldrivna XC40 bland annat skulle få nya och avancerade förarstödssystem, och nu får vi veta att elbilen "kan göras bättre genom att plocka bort vissa delar".

När bilen plötsligt inte behöver avgassystem eller andra komponenter som förbränningsbilar måste ha frigörs en hel del utrymme, och på en av bilderna Volvo skickat ut kan vi se en det främre bagageutrymmet under det som tidigare var motorhuven.

"Frunken", som utrymmet kallas, blir 31 liter stort. Koncernsyskonet Polestar 2 rymmer 34 liter fram och Tesla Model 3 rymmer 85 liter.

Läs också: Volvos väg till eldrift – första nya modellen kommer 2019

Ingen kylargrill – typ...

"Eftersom det inte längre behövs någon kylargrill, har vi skapat en ännu renare och mer modern front, medan avsaknaden av slutrör får samma effekt i bakpartiet. Detta är strategin vi kommer utforska mer och mer när vi fortsätter vår elektrifieringsresa", säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Den som är noggrann påpekar förstås att eldrivna Volvo XC40 fortfarande ser ut att ha en kylargrill eftersom den trots allt baseras på en förbränningsbil, men att den numera är igensatt. Volvo kallar det "en unik, täckt främre frontgrill i bilens färg", och den "skapar en distinkt visuell identitet".

En annan nyhet är något Volvo kallar "ett helt nytt förargränssnitt", som är utformat speciellt för elbilar och som ska ge information om exempelvis batteristatus. Exakt hur detta ser ut i verkligheten återstår att se. Vi får också veta att golvmattorna ska vara tillverkade i återvunna material.

Premiär för Volvo XC40 blir den 16 oktober.

 
Ser bra ut, tycker jag!
Ja
212
29
Nej