Nissans pinsamma miss med elbilen: "Kräv pengarna tillbaka!"

Premium Nissan Leaf ska kunna snabbladdas med 100 kW om du betalar 23.000 kronor extra. Men det stämmer inte i praktiken.

Nissans pinsamma miss med elbilen: "Kräv pengarna tillbaka!"

Snabbladdning är närmast livsviktigt på långfärd. Åtminstone är det väldigt skönt. Därför är det lockande att betala 23.000 kronor extra för att öka laddeffekten från 50 till 100 kW i en av Sveriges mest sålda elbilar, Nissan Leaf.

Men gör inte det! När vi frågar vad den tekniska skillnaden är mellan varianterna och varför vår testbil inte ens klarar av 50 kW får vi reda på att 100 kW-laddning inte är möjlig i Sverige.

Det beror på att det inte finns några Chademoladdare som kan ge den effekten. Laddstationernas kablar inte är dimensionerade för 100 kW – då måste de tåla 250 ampere.

I Norge ska Fortum uppgradera sina Chademoladdare till 200 ampere, vilket skulle ge en teoretisk laddeffekt på 72 kW. Men i Sverige finns alltså inga sådana planer.

Nissans svenska informationschef säger att 100 kW-tillvalet ska sluta marknadsföras i Sverige. Du som betalat extra för detta – kräv pengarna tillbaka. Nissans miss visar hur pass omogen elbilsmarknaden är, när inte ens generalagenten har koll.

Läs också: Långfärd med Sveriges populäraste elbilar blir svettigt värre

Långresa med Nissan Leaf

Tur och retur Stockholm–Kungshamn med Nissan Leaf kräver tålamod och tid. Resan från Stockholm startades med drygt 60 procent laddning. För att komma de 50 milen krävs nästan två timmars laddtid.

Notera att laddeffekten som högst når 43 kW, vid laddare som ska kunna ge 50 kWh. Prisskillnaden mellan de olika laddstationerna varierar mellan två och drygt 7 kronor. Men den billiga "tvåkronorsladdningen" var vid en långsamladdare. Snittförbrukningen landade på 18,2 kW/100 km. Milkostnaden varierar mellan 3,65 och 13 kronor milen – var noga med var du laddar.

Utvecklingen i elbilsvärlden går så blixtsnabbt att det är svårt att vara elbilsköpare. Det som var bra igår är uselt idag. En långresa med Nissan Leaf är på sitt sätt ett litet helvete som bevisar en sak. Snabb laddning är viktigare än ett stort batteri.

Att sitta och hänga 40 minuter på en hamburgerrestaurang och lite senare flanera runt på torget i Laxå i en timme ger inblickar i dagens Sverige som man kanske inte vill vara utan. Men det är väldigt segt och hade vi kört en vanlig fossildriven bil hade vi kommit fram minst två och en halv timme tidigare. Den yngre generationen i baksätet var måttligt imponerade av bilen och skulle "aldrig kunna tänka sig att köpa en elbil när det är så här…"

Jag håller med. Det hade varit en väldig skillnad om varje laddstopp hade gått på 15 minuter – och det är helt möjligt med snabbare laddning. 

Mitt råd till dig som ska köpa elbil: kräv att den ska kunna ladda minst 100 kW, och få det bekräftat av oberoende test innan du slår till. Stora batterier är givetvis härliga att ha när man ska köra långt. Men de flesta av oss skulle klara 90 procent av körningen med en räckvidd på 25 riktiga mil. Och fördelen med ett mindre batteripaket är lägre vikt, vilket ger längre räckvidd, samt lägre pris.

Kan man fylla på 20 nya mil på en kvart – som i Tesla Model 3 är problemet rätt litet. Om det nu finns en ledig laddsladd. På vår 100-milaresa var vi alltid ensamma vid laddställena, men tänk om det stått en seg Nissan Leaf som just påbörjat sin entimmesladdning när vi rullat in med tomt batteri.

 
Om jag körde elbil skulle jag snabbladda ofta.
Ja
84
157
Nej