Tesla Model 3: Så påverkas batteriet och räckvidden över tid

Ägarna avslöjar: Så har batteriet klarat sig sedan bilen var ny.

Tesla Model 3: Så påverkas batteriet och räckvidden över tid

"Elbilsbatterierna kommer bara hålla i fem år – och då kan du bara köra tio mil!" Ungefär så brukar det låta från elbilsskeptikerna.

Riktigt så illa verkar dock läget inte vara i verkligheten. Även om elbilsbatterier helt klart tappar kapacitet med tiden är förlusten inte så stor som många tror, åtminstone inte i Teslas modeller.

Elbilar med lång räckvidd är ju en ganska ny företeelse och än så länge finns inte så mycket data om batterikapaciteten. Men för Tesla finns en hel del siffror.

Det har gjorts en stor studie där Model S-ägare fått fylla i hur mycket kapacitet bilen har kvar efter några år. Siffrorna visar att bilen efter fyra år behåller i snitt 94 procent av batterikapaciteten.

Nu finns siffror även för Tesla Model 3, där nyhetssajten Bloomberg frågat 5.000 ägare om bland annat batterikapaciteten. Enligt siffrorna från Model 3-ägarna tappar batteriet en procent av sin kapacitet för varje 1.600 mil.

Den som behåller sin Model 3 under fem år och kör totalt 8.000 mil kan därför räkna med att tappa fem procent batterikapacitet.

Ägarna kan sätta en laddgräns i Model 3-infotainmentsystemet.

Bygger på ärlighet

Vi ska komma ihåg att siffrorna bygger på ärlighet och att de inte är vetenskapligt framtagna: ägarna har fått skriva in hur lång räckvidden är som längst när bilen är fulladdad, men det beror till viss del också på hur bilen körts tidigare. Och Model 3 är fortfarande en ganska ny bil så Bloomberg kan inte uttala sig om hur batterikapaciteten påverkas över flera års tid.

Det är också oklart hur många Model 3-ägare i studien som ofta snabbladdar sin bil och som bor i områden med kallt vinterklimat. Det är faktorer som påverkar batteriets kapacitet.

Men siffrorna är ändå intressanta att granska. Att förlusten inte blir större än så beror bland annat på att många Model 3-ägare laddar bilen hemma över natten med låg effekt och dessutom inte till 100 procent. Litiumjonbatterier mår bäst av att inte laddas helt fullt och därför finns en inställning i bilens infotainmentsystem som tillåter ägarna att sätta en laddgräns på exempelvis 80 procent, om ägaren inte ska ut på långkörning dagen efter och behöver alla 100 procent.

Att förlusten hålls på en rimlig nivå beror också på att bilen har ett temperatursystem som försöker hålla rätt temperatur för batteriet. Ett varmt eller kallt batteri presterar sämre än ett "lagom" tempererat. Litiumjonbatterier levererar bäst prestanda i ungefär samma temperaturspann som vi människor trivs i: inte för kallt och inte för varmt.

Så här ser siffrorna ut i Bloombergs genomgång. Klicka för att se siffrorna i ett interaktivt diagram.

Siffrorna från Bloombergs genomgång är bättre än för äldre elbilar av andra märken, enligt Bloomberg. En tidigare undersökning bland Nissan Leaf-ägare visade att förlusten där var mer än tre gånger större.

Model 3 klarar sig också bättre än de Model S-ägare som rapporterat sin batterikapacitet i den holländska studien.

Det finns gott om Model 3-ägare som rapporterar betydligt kortare räckvidd än väntat efter bara några tusen mil, men när Bloomberg sammanfattar medianvärdet blir siffrorna ändå imponerande för Model 3 och alltså bättre än för Model S.

 
Jag känner mig trygg i att elbilarna kommer hålla bra batterikapacitet över tid.
Ja
338
155
Nej