Klart: Range Rover Velar kommer som laddhybrid 2021

Land Rover har nu gått ut med detaljer om ansiktslyfta Range Rover Velar som kommer nästa år. Det handlar främst om uppdaterade drivlinor – inkluderande en ny laddhybridvariant med 53 km elräckvidd och 404 hästkrafter.

Klart: Range Rover Velar kommer som laddhybrid 2021

Range Rover Velar lanserades 2017 och får nu sitt första ansiktslyft till 2021 års modell. Velar, som passar in storleksmässigt mellan den mindre Evoque och den större Sport i modellprogrammet kommer nu likt de andra två även gå att få som laddhybrid.

Det rör sig om samma P400e-drivlina som nyligen avslöjades komma till Land Rover Defender. Precis som i Defendern kombineras en elmotor på 143 hästkrafter med en 2-liters bensinfyra på 300 hästkrafter. Systemeffekten ligger på blir 404 hästkrafter och 640 newtonmeter. Den enda växellådan som erbjuds är en traditionell 8-stegad automatlåda. Med det avklaras 0–100 km/h på 5,1 sekunder.

Det som skiljer sig är att Velar bara rymmer ett batteripaket på 17,1 kWh under lastgolvet i bak, ungefär 2 kWh mindre än i Defendern. WLTP-räckvidden blir trots det en hel mil längre – 53 km. Förbrukning under blandad körning uppges börja på 2,2 l/100km och koldioxidutsläpp på 49 g/km – tillräckligt för att få bonus.

Maximal DC-laddningseffekt ligger på 32 kW vilket innebär att batterierna kan laddas till 80 procent på en halvtimme. Med en 7 kW hemmaladdbox tar det istället 1 timma och 40 minuter.

Land Rovers nya Ingenium radsexor blir också tillgängliga till Velar i både bensin- och dieselutförande med ett 48 volts mildhybridsystem. Dieseln D300 har en effekt på just 300 hk och 650 newtonmeter men släpper ut minst 194 g/km CO2 och en förbrukningssiffra på minst 7,4 l/100km. Bensin-Ingenium kommer i två smaker: P340 (340 hk/480 Nm) och P400 (400 hk/550 Nm). För P400 är den blandade WLTP-förbrukningen hela 9,8 l/100km och CO2-utsläppen 221 g/km.

Dessutom är samtliga mildhybrider långsammare än laddhybriden P400e, om fartresurser är det man eftersöker. P400 klarar 0–100 km/h på 5,5 sekunder och D300 klarar det på 6,5.

Det lär med andra ord bli P400e som säljs mest när modellen kommer till Sverige framöver. Förvisso får Velar också märkets svagare fyrcylindriga diesel-mildhybriddrivlina, 204-hästaren D200 som erbjuder bättre förbruknings- och CO2-siffror än sexorna: 6,3 l/100 km och 165 g/km.

På den mer allmänna tekniksidan får Range Rover Velar även Land Rovers senaste Pivi och Pivi Pro infortainmentsystem. En annan nyhet är att ljudsystemet från Meridian som finns som tillval nu har aktiv brusreducering vilket bör minska det upplevda vägbullret avsevärt.

Range Rover Velar går redan att beställa i Storbritannien och börjar där på 46.110 brittiska pund. Jaguar Land Rover har inte gått ut med några svenska priser ännu. Första leveranserna sker i början av nästa år.

 
Jag vill ha en Range Rover Velar P400e!
Ja
29
7
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.