Volkswagen satsar 750 miljarder på elektrifiering och digitalisering

Volkswagen-koncernen skjuter till ännu mer pengar till sin satsning på elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik. 750 miljarder kronor ska investeras i ett första steg till 2025 för att genomföra VW:s omvandling från biltillverkare till "digitalt mobilitetsföretag".

Volkswagen satsar 750 miljarder på elektrifiering och digitalisering

I samband med Volkswagen-koncernen styrelsemöte i fredags blev det offentligt att koncernen ska omvandlas från biltillverkning till att erbjuda "digital mobilitet". 

"Omvandlingen av koncernen och dess varumärken och ett strategiskt fokus på kärnområdena inom mobilitet kommer konsekvent att genomföras. Med tanke på de enorma utmaningar vi möter de kommande åren är vår ekonomiska bas mycket solid", säger Hans Dieter Pötsch, styrelseordförande i Volkswagen-koncernen, i ett pressmeddelande.

Sammanlagt ska 73 miljarder euro investeras i elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik, under de närmaste 5 åren. Utav dem ska runt 35 miljarder gå till eldrivna fordon medan 11 miljarder läggs på utvecklingen av hybrider baserade på befintliga modeller. Dessutom fördubblar koncernen sina investeringar i digitalisering till cirka 27 miljarder. Totalt uppgår Volkswagens investeringar till 2025 nu i 150 miljarder euro (1,5 biljon kronor).

Volkswagens vd Herbert Diess framhåller i pressmeddelandet att koncernen nu är "världsledande" med sina elektriska plattformar och "breda utbud av elektriska fordon". Samtidigt har i synnerhet utvecklingen av "folkelbilen" Volkswagen ID 3 dragits med stora mjukvaruproblem.

"Under de kommande åren kommer det att vara avgörande att vi också når en ledande position inom bilprogramvara för att möta människors behov av individuell, hållbar och fullt uppkopplad mobilitet i framtiden. För detta ändamål har vi fördubblat våra digitaliseringsutgifter", säger Herbert Diess.

Volkswagen ska lansera 70 helektriska modeller till 2030, varav 20 redan är i produktion. Innan dess planeras också "cirka 60 hybrider".

För att ha råd med satsningen räknar Volkswagen med en produktivitetsökning på 30 procent samt besparingar i administrationen. Man ska även "optimera sin produktportfölj".

"Således kommer modellvarianter, kombinationer av drivlinor och funktioner som är mindre efterfrågade att effektiviseras för att minska komplexiteten och öka portföljens effektivitet", lyder pressmeddelandet.

Det lär betyda minskade valmöjligheter för den som tittar på en bil från någon av koncernens märken i framtiden. För den som inte har alla i huvudet är det huvudsakligen Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda och Seat men även Bugatti, Lamborghini, Bentley och nykomlingen Cupra som än så länge underodnas Seat.

Bra satsning!
Ja
197
17
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.