Teslas fabriksbygge i Tyskland håller inte tidsplanen och står inför en ”massiv försening”, till skillnad från vad företaget hävdade i sin senaste kvartalsrapport. Detta erfar tyska Automobilwoche som hänvisar till anonyma källor.
Bygget påbörjades i kommunen Grünheide utanför Berlin i juli 2020. Enligt Teslas tidsplan ska fabriken inleda produktionen av crossoversuven Model Y till juli i år – ett år efter byggstarten. En ambitiös plan.
Viktiga byggnader har ännu inte rests på platsen, uppger tidningens källor som ska ha insikt i företaget. Tesla ska heller inte ha skickat in någon bygglovsansökan till kommunen ännu för den batterifabrik som ska beläggas på platsen.
Tesla har själva medgett vissa svårigheter. I en rapport inskickad till den amerikanska värdepappers- och börskommissionen SEC i måndags pekar företaget på sina begränsade erfarenheter av fordonstillverkning utanför Fremont-fabriken i Kalifornien.
Enligt rapporten finns det risk att Tesla inte klarar tidsplanen på grund av en rad olika problem. Bland annat ska det vara saker som regelefterlevnad, upphandlings- och leveranskedje-begränsningar, rekrytering och ”takten för att få igång produktionsutrustning och processer med möjlighet att tillverka högkvalitativa enheter i stor skala” som strular.
Om fabriksbygget försenas till efter sommaren lär även de första svenska leveranserna av Model Y behöva skjutas upp igen. Nyligen ändrade Tesla en text på sin hemsida som nu uppger att ”produktionen förväntas att inledas i mitten av 2021″.
Osäkerhet kring EU-bidrag
Tesla kan också få mindre pengar i EU-bidrag för att starta upp batteritillverkningen än vad som tidigare rapporterats av andra medier.
Europeiska kommissionen godkände i januari ett miljardstöd till flera företag, inkluderande Tesla, BMW och svenska Nothvolt, för att stärka Europas ställning i den globala elbils-kapprustningen som nu pågår. Totalt ska 3,5 miljard euro ges ut i stöd till olika batteritillverkningsprojekt.
Enligt Business Insider ska Tesla få en miljard euro i statligt stöd för batteridelen av sitt byggprojekt. Enligt det tyska ekonomi- och energiministeriet BMWi har beloppet dock inte faställts ännu.
– Vi kan för närvarande inte bekräfta siffrorna som cirkulerar om finansieringsnivåer för Tesla. Det finns för närvarande inget slutligt finansieringsbelopp för enskilda projekt, säger en myndighetstalesperson till Automobilwoche.