Det såldes tillräckligt många Volkswagen elbilar och laddhybrider förra året för att företaget ska slippa betala utsläppsböter till EU. Ju större andel bilar med låga utsläpp som säljs desto lägre blir CO2-snittet.
Koncernen i sin helhet missade dock EU-målet med minsta möjliga marginal och tvingas böta.
Nu uppger miljöorganisationen Greenpeace att Volkswagen själva står som köpare till en femtedel av alla märkets elbilar och laddhybrider som såldes förra året. För ID.3 är andelen ännu högre, nästan en fjärdedel, eller 24 procent för att vara exakt.
Att en biltillverkare har ett antal bilar registrerade på sig själv är normalt. Det rör sig om demobilar, testbilar, pressbilar med mera. I det här fallet menar Greenpeace att antalet bilar som står på Volkswagen och deras återförsäljare är långt ifrån normalt och ett drag för att slippa EU-böter.
– Istället för att trixa med koldioxidutsläppen genom egenregistreringar borde Volkswagen snabbt sluta med den miljöförstörande verksamheten att bygga diesel- och bensinbilar, säger miljöorganisationens trafikexpert Benjamin Stephan.
Volkswagen uppger till Der Spiegel att elbilarna har kommit för att stanna och därför byter Volkswagen ut sin interna bilflotta mot elbilar. Han vill dock inte kommentera de enskilda siffrorna.