Cupra Born – Elektrisk GTI med e-Boostläge

Två motoralternativ från start – värstingen kommer till årsskiftet.

Cupra Born – Elektrisk GTI med e-Boostläge
Cupras nya elbil Born, här i kulören Vapor Grey.

Volkswagengruppens MEB-plattform börjar yngla av sig på allvar. Dels har vi moderbolagets ID3 och ID4 samt nyligen presenterade ID4 GTX och ID5 GTX, och dels har vi Audi Q4 e-tron som presenterades härförleden.

Och idag är det dags för nästa modell – Cupra Born. Cupra profilerar sig som en prestandatillverkare och pressmaterialet skräder inte orden: "Cupra Born är den perfekta kombinationen av elektrifiering och prestanda."

Just det låter vi vara osagt tills vi har kört bilen, men Cupra Born differentierar sig från Volkswagen ID3 bland annat genom att erbjuda två olika motoreffekter – 150 och 204 hk. Till den lilla motorn medföljer ett batteripaket på 45 kWh. Till 204-hästarsmotorn dessa kommer man sedan kunna välja mellan ett batteri på 58 kWh eller 77 kWh – precis som hos ID3.

Vad Cupra Born dock kan stoltsera med är det e-Boostpaket som kommer att erbjudas från årsskiftet. Det höjer effekten till 231 hk och skickar Cupra Born från stillastående till 100 km/h på 6,6 sekunder om den har batteriet på 58 kWh. Med det större batteriet på 77 kWh tar det istället 7 sekunder till 100 km/h. 

Innan premiären fick vi en pratstund med Dr. Werner Tietz, utväcklingschef för Cupra Born, och ställde då frågan om fyrhjulsdrift kan vara aktuellt framöver.

– Tekniskt sett är det möjligt. Just nu undersöker vi marknaden och ser tyvärr att efterfrågan på fyrhjulsdrift är ganska låg. Med det sagt så håller vi koll på hur det utvecklar sig och utesluter det absolut inte, säger Dr. Werner Tietz i en intervju med Recharge.

Med lite tur kanske vi får en fyrhjulsdriven prestandaversion av Cupra Born, likt ID X-konceptet som Volkswagen visat upp

Cupra Born – Uppkoppling och teknik

Som första Cupra-modell får Born en Head up-display med så kallad Augmented reality-teknik som projicerar information på vindrutan – exempelvis från navigationen. Vidare har Born också trådlös anslutning av Apple CarPlay och Andriod Auto.

Eftersom detta är Cupras första elbil så innebär det också premiär för appen My Cupra. Via den kan ägaren bland annat justera laddningsnivå, fjärrstyra klimatanläggningen, skicka destinationer till navigationen och starta stolsvärmen fram.

Cupra Born är ett uppkopplad kärra, så navigationen tar i realtid in trafikinformation så att man om möjligt kan undvika köer. 

Givetvis är Born utrustad med röststyrning. Den aktiveras genom att man säger "Hola, hola".

Snabbladdningen av Cupra Born lämnar en del att önska. Maximal laddeffekt är 125 kW, långt ifrån konkurrenterna Kia EV och Hyundai Ioniq 5 som erbjuder snabbladdning på över 200 kW.

Cupra Born börjar tillverkas i September i år, inte i Spanien, utan i Volkswagens fabrik Zwickau. Samma fabrik som Volkswagen ID 3 tillverkas i. 

Cupra Born – Tekniska Data

Cupra Born 150 hk

Batteri 45 kWh (netto)
Effekt 150 hk
Vridmoment 310 Nm
Räckvidd (WLTP) Upp till 34 mil
0–100 km/h 8,9 sekunder

Cupra Born 204 hk

Batteri 58 kWh (netto)
Effekt 204 hk
Vridmoment 310 Nm
Räckvidd (WLTP) Upp till 42 mil
0–100 km/h 7,3 sekunder

Cupra Born med e-Boostpaketet (mindre batteriet)

Batteri 58 kWh (netto)
Effekt 231 hk
Vridmoment 310 Nm
Räckvidd (WLTP) Upp till 42 mil
0–100 km/h 6,6 sekunder

Cupra Born med e-Boostpaketet (större batteriet)

Batteri 77 kWh (netto)
Effekt 231 hk
Vridmoment 310 Nm
Räckvidd (WLTP) Upp till 54 mil
0–100 km/h 7 sekunder
 
Hellre Cupra Born än Volkswagen ID.3!
Ja
63
6
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.